Hva betyr trender og konjunkturer for entreprenører?

Ukens blogginnlegg er skrevet av Kristina Linnea og Cecilie (bach.entrep, BI), og omhandler et høyaktuelt tema, siden effektene av finanskrisen enda preger internasjonal økonomi i ganske stor grad. Viktige spørsmål reises både relatert til muligheter for entreprenører og til oppstartsbedrifters evne til å overleve tøffe tider.

– – –

Konjunkturer beskriver den økonomiske situasjonen i samfunnet. Vi deler inn i lavkonjunkturer og høykonjunkturer, der lavkonjunkturer indikerer en dårlig økonomisk situasjon hvor etterspørselen etter varer og tjenester er lav og eller synker. Dette fører igjen til at produksjonen går ned og arbeidsledigheten går opp.  Dette danner en ond sirkel ettersom investorer vegrer seg for å investere i markedet, noe som fører til at etterspørselen og produksjonen går ytterligere ned. Når etterspørselen går ned fører dette også til at prisene synker fordi tilbudet er større enn etterspørselen. Det blir da billigere for de som har sittet på kapitalen sin, altså ventet med å investere, å kjøpe seg inn i markedet. Det kan da lønne seg for investorer og gründere å sette fokus på økonomiske trender for både å kunne time investeringene og vite størrelsen investeringen krever, slik at når de foretar investeringen og introduserer en eventuell ny innovasjon for markedet så vil etterspørselen gå opp, noe som videre fører til at produksjonen øker og arbeidsledigheten synker.   

Selv om man som entreprenør på mange måter kan benytte seg av lavkonjunkturene siden disse ofte tvinger bedrifter til å omstrukturere eller i noen tilfeller legge ned, noe som skaper nye muligheter i markedet, kan entreprenøren også forberede seg slik at fallhøyden ikke blir større enn nødvendig ved å forutsette at en lavkonjunktur på et eller annet tidspunkt vil komme. Som liten bedrift har man likevel ofte ikke mulighet for å opparbeide seg like store reserver i bakhånd når en slik lavkonjunktur oppstår som hos en stor bedrift. Dessverre er det ofte sånn at det er de små bedriftene som ryker først i kriser ettersom grunnen til at de er små er få kunder, nisje produkter og lite kapital, altså veldig utsatt for svingninger. Større bedrifter har ofte mange kunder og store ordrereserver, mer kapital og muligheten til å hente inn penger gjennom obligasjonslån og emisjoner.  

Trender tenderer til å komme i et mønster, noe vi vil komme tilbake til i presentasjonen vår. Store innovasjoner kommer ofte i nedgangstider, nye selskaper med nye geniale ideer dukker opp med friskt kapital og ikke minst muligheten til å  bygge opp en slank organisasjon med færre ansatte og mindre kostnader. Små bedrifter har på sin side fordelen av at en omstrukturering ikke krever like store inngrep som i en stor bedrift. Et lite konsulentfirma som jobber mot ansettelser kan for eksempel gjøre et skift i motsatt retning og heller tilby tjenester som nettopp hjelp til omstrukturering og nedbemanning. Trendene viser at visse typer drift faktisk vokser i tider preget av lavkonjunktur. Utdanning, nyskaping og visse typer tjenester som hjelp til nedbemanning i takt med etterspørsel, utvikling av lavkostnadsprodukter og ikke minst resirkulering av nye produktgrupper kan få en oppgang i slike skift, noe  som skaper nye muligheter. Spørsmålet man kan stille seg som entreprenør, er om det er mulig å bruke svingninger og trender til å time slik at man kan benytte seg av hullene i markedet som skapes av at andre bedrifter tvinges til konkurs?

Reklamer


Kategorier:entreprenørskap, finansiering, markeder

5 svar

  1. Mange gode innspill her. Det er riktig som det er sagt; det er ikke enkelt å vite hva som er ‘bunnen’ eller andre viktige punkter for god timing. Men med gode analyser kan man kanskje komme litt nærmere?

    To andre aspekt: (1) Dersom en entreprenør viser at han/hun greier å selge i nedgangstider er det et godt grunnlag for tillit hos partnere også når ting går opp. (2) I nedgangstider er det flere gründere som starter pga arbeidsledighet. Dette er nok ikke en god nok motivasjon i seg selv (iflg prof.Scott Shane). Det er gründere med ‘ekte’ ønske om å starte noe selv og som har klare ambisjoner om vekst, som oftest lykkes med å bygge voksende foretak.

  2. Kul läsning. Kommer genast att tänka på «gutta» som passade på att investera under den stora depressionen på 20/30-talet och blev stormrika när konjunkturen svängde. Jean P Getty till exempel. Sen var det ju en övervägande majoritet som inte hade lika stor tur, men d e inte lika spännande att läsa om. hehe.

    Har man ackumulerat tillräckligt med kapital så är det ju verkligen ett gyllene tillfälle att slå till, få ut sin idé på marknaden med låga ingångskostnader. Nu till exempel. Problemet är väl att få entreprenörer har tillgång till kapital under kristider och banklån, krediter etc troligen är avsevärt svårare att få beviljat. Intressant att leka med tanken ändå.

  3. Konjukturer er et stort og vanskelig tema. Det er alt vell og godt å tenke «lav konjuktur = kjøp alt» men dette er særs simplifisert til hva realiteten bringer. Man må tenke at høykonjukturer fører (blir skapt av) høy bruk av kapital, ikke kun ved privat konsum, men også av offentlige organer som setter opp f.eks. renter for å kunne regulere inflasjon som kan bli skapt ved høykonjukturer. Helt subjektivt mener jeg det oftest er best å vente til bunnen er nådd, eller i hvert fall vente til ‘markedet’ eller børsen viser tegn til vekst, som man kan til en viss grad se nå i forhold til 7-8 måneder siden, for å deretter «ri» oppgangen. Men dette er jo umulig å forutse, ofte i aksjerelaterte samtaler er det snakk om «dead cat bounce», som kan uttrykkes på aksjekurver ved et stort og midlertidig oppgang fulgt av et pinlig og hardt fall. «Selv en død katt vil sprette hvis den faller fra stor høyde». Så å ‘vente’ til neste nedgang i konjuktur kan føre til at kapitalen du sitter med kan få lavere verdi (100 kr i dag er verdt mer enn 100 kr neste år), og dermed kan det skape en reaksjon hos entreprenøren som har sittet på en del kapital får mindre enn han kunne fått om han/hun hadde brukt pengene ved høykonjukturen. Så ja, kort versjon: Å vente på lavkonjukturer kan være farlig, fordi man ikke kan forutse dem og det kan være flere år mellom dem.

  4. Jeg er helt enig med Oda om at det er viktig å ha is i magen og ikke hoppe for fort ut i det bare fordi man tror på noe selv. Problemet er jo likevel det at det desverre er slik for mange som sitter med en ide eller et produkt man har trua på, at å vente ikke nødvendigvis vil gjøre situasjonen noe bedre økonomisk. Med det mener jeg at det i mange tilfeller er entreprenører som ikke har slått igjenom fra før, som ikke har bygget seg opp en god slump med penger og som kanskje heller ikke har en inntekt som dekker mer enn det nødvendige for å leve. Og i dårlige tider, hvis man faktisk har klart å vente, er det som vi vet vanskelig å hente inn penger andre steder. Som vi skal snakke mer om i morgen, er timing en vanskelig sak. Det høres lett ut å skulle kjøpe når det er som mest pessimistisk og selge når optimismen jubler, men selv de med doktorgrad i faget har vanskelig for å stole helt på magefølelsen der. Personlig tror jeg man vil tjene på å ikke legge for mye vekt på hvordan man kunne gjort det om man hadde ventet med å gå inn eller gått inn før i et marked, men heller tenke at man skal gjøre sitt aller beste med de forutsetningene man har. Det fine med økonomien er jo faktisk nettopp det at ingen riktig vet. Hadde man visst hadde jo alle villet gjort det samme og da hadde det ihverfall blitt feil.

  5. Veldig bra innlegg:)
    En entreprenør burde absolutt benytte seg av de økonomiske nedgangstidene til å relansere eller starte opp. Her har man en gylden mulighet til å skape et bedre produkt, lansere noe nytt og revolusjonerende, og forhåpentligvis til en lavere pris. Dersom du kan legge deg under prisen til eksisterende produsenter eller kan tilby forbrukere et «nødvendig» produkt til en billig penge, tror jeg du har kommet langt på vei. Eller så kan du kjøpe en eksisterende bedrift somhar nådd bunnen for en billig penge. Da har de forhåpentligvis bygd seg et varemerke og en kundegruppe som du kan nyte godt av. Har hørt om endel entreprenører som kjøper bedrifter, får dem opp og går også selger dem igjen..

    Problemet er vel å time når du skal slå til, når vet du at tiden er inne for å komme seg ut på markedet? Du må jo ha en ide, som er godt utviklet og ligger klar for å lanseres på markedet.
    Det krever nok en del is i magen for å sitte å vente på det rette tidspunktet.
    Men kanskje det ikke er så dumt? Da kan du spare opp kapital, lære av andre bedrifter og opparbeide deg unik kunnskap på området. Også når tiden er inne så slår du til..

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: