Elevator pitch

Det er mange entreprenører og innovatører som vegrer seg for de mange situasjonene de må være selgere. Idèen må selges inn til samarbeidspartnere, investorer, banker, leverandører, etc. Produktet/tjenesten skal selges til kunder. Visjonen om bedriften som skal bygges og hvordan den skal påvirke omverdenen skal formidles til ansatte og partnere. Og så videre.

Gode råd kan hentes fra retorikken (det får vi komme tilbake til en annen gang), og det krever ofte en del arbeid å (1) pakke budskapet på en forenklet og tydelig måte uten å overdrive eller miste poenget, og (2) framføre budskapet på en overbevisende måte. Det krever trening og evne til å lære av andres tilbakemeldinger.

Elevator pitch er begrepet som brukes om hvordan man kan formidle sitt budskap til en viktig person på kort tid. For eksempel en man møter i heisen. Hvordan pakke og selge et budskap slik at man skaper interesse for heisturen er over? Her er noen eksempler fra erfarne folk i ideelle organisasjoner. Alle er kanskje ikke like gode, men det er likevel mye å lære her.

Se også min tidligere bloggpost om presentation skills med lenke til en informativ og inspirerende TED Talks-video med David S.Rose.

Reklamer


Kategorier:entreprenørskap, finansiering, innovasjon, sosialt entreprenørskap

2 svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: