Hvordan måle vekst?

Dette er et tema som skaper hodebry både for forskere og for de som utformer entreprenørskapspolitikk. Ida, Victoria, Atle og Else gir her en intro til hva de skal presentere i dag:

Delmar et al.(2003) sin artikkel, «Arriving of the high growth firm» tar for seg måter for et selskap å vokse på. Artikkelen sier det er 6 forskjellige måter å måle vekst på. Er dere enige at det skal være så komplisert? Trenger man virkelig noe mer mål enn ansettelse og salg? Eller synes det det burde være mer komplisert? Hvilke vekstmål synes dere er mest beskrivende? Flere forslag på vekstmål enn:
·         Absolute total employment growth
·         Absolute organic employment growth
·         Absolute sales growth
·         Relative total employment growth
·         Relative organic employment growth
·         Relative sales growth?

Reklamer


Kategorier:entreprenørskap

6 svar

  1. Personlig tror jeg det vil være en stor styrke å måle vekst på flere ulike parametre samtidig. Balanced Scorecard med sine «4 bunnlinjer» har sånn sett fått stort gjennomslag i mange bedrifter verden over, og er et godt eksempel. De som kun måler på omsetning og profitt vil kanskje gå glipp av faktorer som gir grunnlag for langsiktig vekst?

  2. Jeg mener vekst ikke alltid kan måles gjennom oppkjøp. jeg husker i faget Bedriften at vi var innom selskaper som blir konglomerater når de bare kjøper opp og kjøper opp. Disse selskapene blir gjerne referert til som multi-industri-aksjeselskaper – altså selskaper som driver med flere aktiviteter som ikke har noe med hverandre å gjøre. Dette synes jeg ikke kan telle som at det opprinnelige selskapet da har vokst.

  3. http://e24.no/jobb/her-er-norges-beste-arbeidsplasser/20032570

    Her ser man vel og at arbeidsglede og godt arbeidsmiljø bidrar til å skape vekst, og at enkelte bedrifter bruker det aktivt for å skape lønnsomhet. Så det er ikke nødvendigvis bare tall som kan måles, som tidligere nevnt.

  4. @Halvard B, Interessant film! Om man ikke liker det man driver med så vil man lite trolig lykkes, og filmen tar opp et spennende tema, hvordan måle glede.

    Veldig spennende hvordan de i Bhutan har satt dette i system og måler Gross National Happiness, systemet de måler dette med bygger på 4 pillarer, 9 nøkkelindikatorer og 72 målepunkter(!) les mer her; http://en.wikipedia.org/wiki/Gross_national_happiness

    Som vi alle vet så er en glad arbeider en produktiv arbeider, og dette kan kanskje fortelle litt om hvorfor industrialiserte 09.00 – 16.00 bedrifter fort kan bli vippet av pinnen av små nye grunderbedrifter da de som driver bedriften virkelig brenner for at den skal gå bra og er glade i det de driver med, i motsetning til dem som legger igjen jobben på jobb og er ferdige så fort arbeidsdagen er over.

  5. Kult tema! Som man sier: If you can´t measure it, you can´t manage it.

    Jeg brukte Balanced Scorecard i AIESEC når jeg skulle måle forskjellige parametere. Fungerte kjempe bra. Se her for mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_scorecard

    Det er mange måter å måle vekst på. Utfordringen er kanskje å finne ut hva som er viktigst. Det er ikke alltid det er tall som er det beste å måle. Jeg så denne TED-filmen for noen dager siden, den passer jo veldig bra til dette temaet! http://www.ted.com/talks/chip_conley_measuring_what_makes_life_worthwhile.html

  6. Å måle vekst i ett selskap bør være en avansert og detaljert prosess. Det er selvsagt at det finnes flere måleinstrumenter for å måle vekst da vekst ikke bare handler om penger, utvidelse til nye segmenter eller nyansettelser. Hvis vi f. eks ser på organisasjonsstrukturen i ett selskapet kan «vekst» som kunnskap, nytenkning(innovajson) og tildels nettverk som ikke kan måles i kroner være vel så viktig. Vekstfaktorer som kan måles i kroner og øre er gode indikatorer på den reelle veksten i selskapet, som vi kan analysere, vurdere og bruke til og forbedre oss. Vi får ett mer helhetlig bilde av virksomheten som alle kan dra nytte av.

    For de fleste bedrifter i dag vil jeg tro «absolute sales growth» er det viktigste vekstmålet. Da profitt og gode marginer sammen med lave kostnader har høyt fokus blandt dagens bedriftsledere.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: