Strategiske allianser

Vekstfase er svært ressurskrevende for de fleste oppstartsbedrifter. Noen ganger finansieres dette gjennom risikokapital, mens andre ganger kan man finne gode og/eller kreative løsninger i samarbeid med andre bedrifter. Håkon gjesteblogger denne uken om strategiske allianser, og de mulighetene og utfordringene de representerer.

Strategiske allianser er avtaler mellom en eller flere parter, og avtalene kan være både formelle og uformelle. Begrepet dreier seg om et planlagt samarbeid med gjensidig nytte, og er ofte motivert av at avtalen gir tilgang på ressurser som ellers ikke er like lett tilgjengelig. Et eksempel er at et oljeselskap inngår et samarbeid med et seismikkteknologiselskap for å utvikle nye systemer for søk etter olje. Samarbeidet har en spesifikk målsetning og begge partene drar nytte av alliansen.

Strategiske allianser kan også handle om å skape forutsigbarhet. Enhver avtale innebærer en eller annen form for forpliktelse for hver av partene, og de gjensidige forpliktelsene fungerer som en slags forsikring for fremtiden. For vekstbedrifter kan derfor gode strategiske allianser utgjøre store forskjeller. Vekstperioden er som kjent full av svingninger, og gode, trygge avtaler kan være med på å stabilisere det hele. Ofte understrekes det hvor viktig det er at gründeren har et godt nettverk, og strategiske allianser er et godt praktisk eksempel på hvor fordelaktig et veletablert nettverk kan være. Strategiske allianser kan bidra til sikkerhet, økt salg og vekst og ikke minst innovasjon og utvikling.

Men alle er ikke like happy. En av fire strategiske allianser lykkes ikke. Forskning.no skrev i 2007 om en studie av Randi Lunnan ved Handelshøyskolen BI som viste at 25 % av alliansene som ble studert ble avsluttet før kontraktperioden var over. Lunnan sier at de som mislykkes i hovedsak er nye allianser og allianser som oppleves som lite strategisk. Hun påpeker at endring i ledelsen hos en av partene har negativ effekt på resultatene av alliansen over tid.

Hva tror du er årsakene til at strategiske allianser mislykkes?
Har du noen gode eksempler på strategiske allianser som har gått bra eller dårlig?

Advertisements


Kategorier:entreprenørskap, finansiering

8 svar

  1. Jeg tenker et annet strategisk allianse, kan jo være Coca Cola sin store satsing mot store arrangementer. For det er jo slik at Coca Cola ikke bruker mye penger (i den store forstand) på markedsføring i disse arrangementene, forhold til andre merker. Nettopp fordi sin strategiske allianse med foreksempel EM, VM og OL i mange forskjellige grener.

    En annet varemerke er jo også REDBULL som står for mange arrangementer til ekstreme sportsgrener. Dette har de jo fått til pågrunn av sine allianser med de forskjellige nasjonale forbundene

  2. Jeg synes at det er viktig med å bygge allinaser for å lykkes i markedet. Det er tøft å etablere nye virksomheter uten samarbeid med andre. Samarbeid med etablerte virksomheter kan redusere risiko for å mislykkes og å åpner for etablerte nettverk og kundegrupper. Et godt eksempel på vellykede allianser er etter mitt syn Slumberger (innen olje/hydrogeologisk teknologi) og Posten Norges som har satset stort på oppkjøp av mindre logistikk selskaper (Bring) innenfor logistikk (gods og matvare spedisjon) i tillegg til tradisjonelle posttjenester for å styrke sin posisjon i Norden og Europa. Allinser styrker mot konkurrenter å gir gjennomslgskraft i markedet. Det er viktig med gode strategier for å lykkes.

  3. Strategiske allianser er ofte nødvendige for å kunne ta det lille ekstra steget som trengs for å lykkes, og det at 3 av 4 allianser lykkes velger jeg å se på som en positiv ting selv om det indikerer at konkurransen er tøff (noe den skal være).

    For oss i Gearlocks teamet har vi og fått oppleve at allianser må gjøres for å ta et nytt steg. I møte med innovasjon Norge ble vi forespeilet økonomisk støtte, dersom og når vi klarer å inngå en allianse med en aktør i markedet, da helst et skianlegg som vil være med på utviklingen videre.
    Som nevnt så er det viktig å undersøke eventuelle exitstrategier for begge parter, men jeg tror at nøkkelen er kommunikasjonen, det å ha en tydelig kommunikasjon er alfa omega for at resultatet skal bli vellykket.

  4. Er forsåvidt enig i det meste som ble sagt i presentasjonen. Men har en liten ting jeg mener er viktig i forhold til exitstrategi. Diskusjonen går selvsagt på om det er viktig å ta med og hvor sentralt det egentlig er. Jeg mener at det uansett er viktig å planlegge en kræsjlanding for å dempe fallet. Hvor grunding exitstrategien er, er opp til hver enkelt. Men det kan vel ikke skade å ha tenkt tanken, det er jo av alles interesse å bevare noe av verdiene i selskapet om en mislykkes. Jeg tror også en god strategiskallianse vil redusere risikoen for å mislykkes og øke sjansen for videre drift, om selskapet sliter.

    • Hei, enig med det, men en exitstrategi trenger ikke nødvendigvis å bety kræsjlanding. Seriegründere er gjerne de som starter opp bedrifter fordi det er det liker. De planlegger exit når firmaet er oppe og går av seg selv for så å gå videre til å starte noe nytt.

  5. Hei Håkon, flott presentasjon, og morsomt med egne eksempler! Jeg tenker at i enhver strategisk allianse så bør man også planlegge for det verste og legge opp avtalen deretter, på den måten gi deg selv en exitmulighet om den andre parten ikke skulle følge opp sine forpliktelser. Som du selv sier, kun 75% av alle strategiske allianser er vellykkede.

  6. Jeg ser en litt annan vinkling på dette. Strategiske allianser og det at kun 75% lykkes, betyr kanskje på en annen måte «Survival og the fittest»? For hva er bakgrunnen for å fusjonere? Hvem skal tjene på dette? Er det til samfunnets beste?

  7. Nokia og Microsoft? Hva tror dere, går dette bra?
    Jeg kjenner endel allianser fra musikk- bransjen som ikke alltid er like fruktbart for begge sidene, kan for eksempel fortelle at Century Media inngikk en avtale med EMI på verdensbasis for distribusjon av plater. I Norge har dette vært en katastrofe og har bl.a. gått hardt utover mitt band Borknagar som solgte 2000 skiver på utgivelsen før EMI ble innvolvert, og 400 da EMI ble involvert.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: