Crowdsourcing: jeg har bidratt!

Jeg har bidratt med noen få dollar til Ingri:Dahl, firmaet som selger 3D-briller med bedre design enn de kjipe svarte du får utdelt gratis ved kino-inngangen. Dels ble jeg fascinert av to unge norske kvinner i LA med et morsomt prosjekt, og dels var jeg nysgjerrig på dette nye fenomenet vi kaller ‘crowdsourcing’. Ingri:Dahl trengte penger til å finansiere en ny kolleksjon briller.Bilde Første kolleksjon var markedsført (og kanskje solgt?), og for å drive firmaet videre var det tid for nye produkter. Dette kommer selvsagt ikke gratis. Jeg har fulgt selskapets karismatiske dialogmarkedsføring på Twitter en stund, og når de ropte ut at man nå kunne investere i bedriften via crowdsourcingsnettstedet Kickstarter, måtte jeg sjekke ut hvordan dette fungerte. I dette tilfellet – som i mange andre slike prosjekter – var gjenytelsen til investorene rett og slett et utvalg produkter. Dermed gikk jeg for den mengden dollar som ga meg de produktene jeg ønsket meg (bl.a.clip-ons for vanlige briller og noen par vanlige briller). Ingri:Dahl hentet altså egentlig inn forhåndssalg av produkter slik at de fikk kapital nok ($10.000) til å produsere kolleksjonen. Ved dette løste de en særdeles vanlig utfordring i entreprenørskap: at utgiftene har en stygg tendens til å komme før inntektene. Ved å skape entusiasme for prosjektet sitt og ved å tilby attraktive (nok) gjenytelser, klarte altså Ingri:Dahl å finansiere sin 2012-kolleksjon 3D-briller. Utrolig morsomt å være med på, og nå venter jeg på produkter som vil gjøre kino-besøkene enda kulere framover.

Så kan vi spørre: hvor viktig vil crowdsourcing bli for entreprenører framover? Tekniske løsninger som Kickstarter er utviklet (se også MyGoodAct for et mer sosialt orientert prosjekt) som gjør det mulig og morsomt å delta, men er det nok til å kunne finansiere mange prosjekter? Eller store prosjekter? Eller vil det forbli en relativt liten kuriositet i en verden stadig fullere av sosiale nettløsninger for det ene og det andre. Andre trender, som at brukere/kunder deltar mer aktivt i utvikling av produkter enn før, og et stadig større fokus på entreprenørskap, kan kanskje konvergere og gi en større effekt samlet. Tiden vil vise, men morsomt er det.

Update 10.feb.2012: Apropos mitt spørsmål om det vil la seg gjøre å finansiere større prosjekter via crowdsourcing/crowdfunding: Dagbladet melder i dag om at spillutviklingsselskapet Double Fine har klart å samle inn 7,23 mill NOK på èn dag!

Reklamer


Kategorier:diverse

Stikkord:, , ,

4 svar

  1. Tusen takk for støtten! :D

    Kine & Einy
    Ingri:Dahl

  2. Fin artikkel som setter søkelyset på en finansieringsmulighet som ikke er modnet enda. Jeg har også skrevet et blogginnlegg om dette der jeg spisser begrepet med crowdfunding. Om du kommer over utviklingstrekk innen dette feltet så vil jeg gjerne høre mer om det. Se også min bloggpost her: http://bjor.org/crowdfunding/

    • Takk for kommentar, Håvard, og interessant hva du skriver på bloggen din. Dette fenomenet kommer vi antakelig til å høre mer om framover. Det jeg er mest usikker på er hvor stort det evt.kan bli.
      Thomas

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: