Gjesteblogginnlegg: «DETERMINANTS OF SMALL FIRM SURVIVAL AND GROWTH» Robert Cressy (2006)

I forelesningen på Torsdag 9.2 vil dere få en oversikt over fordeler og ulemper ved å være en stor eller liten bedrift. Definisjonen av hva som er en liten bedrift er uklare. Det finnes mange varianter. Når det er sagt, finnes det ulike faktorer som er essensielle å være klar over når man er i en småbedrift.

Det å være i en organisasjon skaper muligheter for vekst og overlevelse, men også fiasko. Ulike avhandlinger som blant annet Gibrat´s lov, Jovanovic sin teori og EJ modellen vil bli diskutert. Her drøftes blant annet entreprenørens rolle som en viktig ressurs for bedriften eventuelle suksesser og fiaskoer. Man vil også se ytringer om at risiko og kapital er faktorer som kan være avgjørende for en bedrifts overlevelsesevne.

Spørsmål til dere: Har små bedrifter større sannsynlighet for å lykkes i forhold til store bedrifter? Kom i forelesningen torsdag kl. 12.00 og bli med på en spennende refleksjon rundt dette emnet.
MvhEmma Drageseth Refsnes, Pauline Solheim og Stian Sørhagen

Reklamer


Kategorier:diverse

3 svar

  1. Hva hva menes med at et selskap lykkes? Er gründeren sitt mål å bli rik og berømt, revolusjonere et marked i nød, tjene nok penger til mat på bordet, skape arbeidsplasser eller har hun/han rett og slett et ønske om å forlate denne planeten med et navn som vil bli husket?

    Vi mener at små- og store selskaper etterhvert befinner seg på to vidt forskjellige platåer, hvor begrepet «lykkes» har ulike betydninger.
    Som Tim Christensen sa til meg (noe tilpasset denne saken), gründeren av Pocos som eier BodyShop, Aldo, Accessorize, Lucky Duck og mye, mye mer i Norge:

    «Små gründerselskaper er som en liten speedboat som raser av sted ut mot havet. De hopper på bølger og tar noen sjanser for å komme seg dit de vil. En speedboat klarer seg bra, helt til den store bølgen kommer.
    Det er når den store bølgen kommer at man trenger tankskip som oss.»

    Et større selskap, som gjerne omsetter for en milliard eller mer, har ikke det samme behovet for å ta risiko i like høy grad. Et større selskap har allerede etablert seg, og lykkes i den grad «nye gründere» ser det.

    Et mindre selskap vil bootstrappe, ta sjanser, løpe dør-til-dør for å spre ordet om sitt nye produkt, ta telefoner fra kunder midt på natten og ta store sjanser ved å for eksempel importere nye, ukjente, produkter.

    Så, det vi mener er at entreprenøren bør være adaptiv og tilpasse vekststrategi og videre ambisjonsnivå etter hvordan dagens situasjon er.
    Never change a winning team, er det noen som sier.

  2. «Har små bedrifter større sannsynlighet for å lykkes i forhold til store bedrifter?»

    Man kan ikke sammenligne en liten bedrift og en stor bedrift og hvem av de som har best forutsetninger for å oppnå suksess. Spørsmålet vi er mere interessert i er hvorvidt en liten bedrift vil greie å opprettholde sin sult etter suksess mens de vokser og blir større, og hvorvidt deres forutsetninger for å oppnå denne suksessen endres med størrelsen. Et godt eksempel (kanskje det beste) på dette er entreprenøren Øistein Eriksen i mobilselskapet One Call. De gikk fra å være miniatyr i 2004 til en enorm suksess hvor de blant annet har norges mest fornøyde mobilkunder 3 år på rad (2009-2011) og en inntekt på rundt 2 mrd.

    Deres forutsetninger for suksess har definitivt endret seg med årene, men deres sannsynlighet for å lykkes har hele tiden ligget i hendene på entreprenørene bak selskapet.

    Ref, Lena, Linn og Camilla: «I et lite firma er det ofte mer fokus på god kundebehandling, som også fører med seg faste kunder.»
    – Dette var nok nøkkelen til One Calls suksess som liten bedrift, men med 2mrd på bok har det nok ikke endret seg særlig ;)

  3. Her er vi uenige innad i gruppen. Her er vi noen som mener at store bedrifter har større mulighet for å lykkes pga, jo større kompetanse og nettverk, har de større sjanse til å overleve og håndtere en krise.
    Mens på den andre siden, mener noen at små bedrifter har større sjanse til å lykkes pga de høystsannsynlig har enda større nettverk ( Fordi de er mer avhengige av det) og har en større overlevelses evne fordi de er mer sammensveiset som team. Der de ansatte er villige til å gi mer for firmaet ( som f.eks under krisen i cerox). I et lite firma er det ofte mer fokus på god kundebehandling, som også fører med seg faste kunder.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: