Gjesteblogginnlegg ”Leading Rapid Growth, Crises, and Recovery”

Timmons, J.A. and Spinelli s.Jr. (2009) ”Leading Rapid Growth, Crises, and Recovery” ch.17 in New Venture Creation, 8th edition, McGraw-Hill redegjør for:

  • Utfordringer tilknyttet hurtig vekst og symptomer på krise
  • Årsaker til at selskapet har kommet i krise ¨De interne faktorene: strategi, lederskap og finansielle problemer
  • Hvordan løse krisen

Etter 1980 vokste det frem en ny form for selskapsstruktur. Bedrifter fikk et nytt syn på hvordan selve organisasjonen kunne bygges opp, men også hvordan den kunne ledes mer effektivt. Vi befinner oss i raskt endrende tider, dette skaper også raskt voksende bedrifter. Jo hurtigere vekst desto større er potensialet for å møte på problemer og for at kriser oppstår.

Problemene kan oppsummeres i økt press, kaos, forvirring og tap av kontroll.

Når krisen er blitt et faktum redegjør artikkelen for typiske handlemåter vi som entreprenører må unngå, men også konkrete tiltak som kan hjelpe bedriften opp på bena.

Et av disse tiltakene er kjent som the Turnaround Plan. Kort fortalt innebærer denne en detaljert beskrivelse på hvordan bedriften skal gå frem for å snu den negative kurven. Turnaround planen kan videre brukes som et godt verktøy til å overbevise kunder, investorer men også seg selv om at bedriften fortjener å overleve.

Xerox Corporation – A Textbook Turnaround

Under, ligger det en link til en video som oppsummerer artikkelen vår på en veldig god måte! Denne videoen beskriver hvordan Anne. M Mulcahy, som CEO i Xerox Corporation, klarte å få en av historiens største kriser til å ende opp som en suksess historie.

Da hun tok over i 2001 hadde Xerox $19 milliarder i gjeld. Inntektene var i fritt fall og aksjene måtte tåle mye juling.

I 2005, hadde Xerox et overskudd på $978 millioner og salgsinntekter på

$15,7 milliarder. I 2006 var nesten all gjeld nedbetalt. Per i dag ligger Xerox på 121plass i Fortune 500 (America)

Så hva gjorde hun? Hint: Se link

http://www.youtube.com/watch?v=Q_hRTyllwC4

VI OPPFORDRER ALLE TIL Å SE DE FØRSTE 28.MIN AV DENNE VIDEOEN! Den gir et godt grunnlag for å få forstå artikkelen og få til en god diskusjon i timen.

 Vel møtt! 

Mvh Martin Thomassen og Sondre L. Hauger

Reklamer


Kategorier:diverse

5 svar

  1. Vi vil gjerne si at vi var mektig imponert over deres fremføring av artikkelen! Dere har virkelig gått inn for å gjøre materialet forståelig og håndterbart for deres med-studenter! God jobbet! Emnet er veldig interessant og også meget relevant for fremtidige og nåværende entreprenører. Deres innledende bloginnlegg var også godt formulert og skapte begeistring i forkant av foredraget. Filmen med Anne Mulcahy sitt foredrag lagde en god base for å henge med under forelesningen, men også for å kunne gå dypere inn i strategier for forbedring. Spesielt hennes poeng om å forsikre seg om at man tar tak i kjerne problemene i stede for å kun behandle symptomer, gikk rett i huske skuffen. Det er inspirerende å høre hvordan hun valgte å kombinere ærlighet og motivasjon for å få sine ansatte til å til å bidra det de kunne i gjenoppbyggingen av Xerox. Tusen takk for god lærdom og god gje no førende fra deres side!

  2. http://prezi.com/96lj4lhl07sg/leading-rapid-growth-crises-and-recovery/ – linken til forelesningen. På siste slide er det også link til noen kjente turnarounds.

  3. Hei Martin og Sondre!

    Temaet er spennende, og det er en problemstilling som flere bedrifter kommer inn på i større eller mindre grad. Godt beskrivende blogginnlegg, og vi håper dere trekker frem noen fler eksempler i morgen, hvis dere kommer på noen, med ekstreme snuoperasjoner.

    Mvh Hanne og Pia

  4. Hei dere fire!
    Takk for hyggelig tilbakemelding. JA, videoen er nesten litt for god til å være sann, men som sagt: «A textbook turnaround»

    Minn oss på det i morgen, så kan vi snakke litt rundt det!

    Vi gleder oss!
    Martin og Sondre

  5. Hei, Martin og Sondre.

    Temaet dette omhandler, og spesielt eksemplet som blir gitt med Xerox’ elleville (!) snuoperasjon, er virkelig så interessant at vi gleder oss stort til fremføringen deres på torsdag!

    Vi så Anne Mulcahy sitt foredrag på Stanford, (som forøvrig gikk rett inn på «favoritter»)
    det er helt fantastisk å høre hvordan hun tar krisehåndtering på kornet!
    Punktene hun legger frem om hvilke grep som ble gjort, og hvordan Xerox – som for de aller fleste var et synkende skip – ble forvandlet til et levedyktig selskap som pr dags dato fortsatt vokser, er utrolig spennende.
    Kan dere fortelle litt mer om henne og hennes «No-Nonsense Approach» i morgen?

    Supert tema, gleder oss!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: