Gjesteblogginnlegg «Managing the crises you tried to prevent»

Kriser er noe som oppstår i både små og store bedrifter i større eller mindre grad i løpet av en bedrifts levetid. Artikelen til Augustine gir eksempler på hvordan kriser oppstår samt måter å håndtere kriser på. Han tar for seg seks steg i krisehåndtering. Under har vi kort beskrevet de seks stegene i krisehåndtering.
Nivå 1: unngå krisen:
Den beste måten å ungå en krise på er  forebygging, slik at krisen ikke oppstår. Dette blir ofte glemt  eller nedprioritert blant ledelsen  fordi de lever i den tro at det har kontroll over alt i bedriften. Skjønne hvor og hvordan problemer kan oppstå så man kan sette inn tiltak der det trengs.

Nivå 2: Forberede seg på å håndtere krisen:
Ha en plan for hvordan krisen skal håndteres, så man stiller forberet når krisen oppstår. Denne planleggingen blir ofte ikke gjort fordi ledelsen har nok med det som foregår i bedriften, ikke hva som kan skje.  Stikkord: “Ha en plan”

Nivå 3: Kjenne igjen krisen:
Dette er nivået der man må Innrømmme at krisen er reell. Her gjelder det å jobbe effektivt med bearbeiding av krisen, slik at den ikke utvikler seg.

Nivå 4: Avgrense krisen
Her er troverdighet viktig. ”Si noe. Hvis du ikke er forbredt på å snakke, så vil reporterne finne noen som er”, James Lukazewski. Problemet med dette nivået er at man ikke er sikre på noen ting. Man har for mye, eller for lite informasjon. Man kan ikke sile ut informasjon.

5. trinn: Løse krisen
I trinn fem er det essensielt  for å løse krisen at man beveger seg i samme retning og fart som problemene.  Som det sies” It´s like wrestling a gorilla : You rest when the gorilla wants to rest.”

6. trinn: Profitere fra krisen
Det avgjørende og siste trinnet i prosessen. I dette avsnittet diskuteres det hvordan bedrifter kan komme best mulig ut av en krise. Dette ut ifra at den ikke har blitt verre gjennom trinnene 1-5. 

Kriser kommer i mange størrelser og former, mange av krisene er vanskelig eller umulig for ledelsen å forutsi. Dette gjør at planlegging og det å være bevisst på hvordan kriser skal håndteres er viktig, en krise som ikke løses på en god måte kan bety døden for et firma.

Kom i forelesningen for å lære mer!

Skrevet av  Bror Henry Ramberg , Roy Vegard Nilssen og Vegard Thorberg Simonsen

Reklamer


Kategorier:diverse

3 svar

  1. Dette høres ut som et veldig interessant tema.

    For å starte en liten diskusjon, har vi funnet et interessant eksempel. IKEA har gjennom de siste 15 årene møtt på en del kriser. De har imidlertid overvunnet disse krisene, og fremstår nå som en sterkere bedrift.
    IKEA har en ekstremt kostnadsbevisst bedriftskultur, noe som gjør det mulig for de å tilby møbler til en relativt lav pris. Grunnen til det er at leverandørene befinner seg i lavkostland som for eksempel Kina og India. Krisene som har oppstått har omhandlet miljø, helse og samfunnsansvar, og de har blitt beskyldt for helseskadelige produkter og barnearbeid hos leverandørene.

    Det blir en vurderingssak om IKEA burde ha forutsett anklagelse om barnearbeid ettersom de velger å bruke leverandører i land som til noen grad er ”kjent” for nettopp dette. Det kan imidlertid ha vært vanskeligere å finne ut om de antatt helseskadelige produktene ettersom dette ville krevd nøye forskning og undersøkelse.

    IKEA har gjort proaktive tiltak slik at de kan forhindre krisesituasjoner i fremtiden, men burde de ha forutsett disse krisene i forkant? Hva burde de i så fall gjort?

    Vi gleder oss til fremføringen deres!

    • Angående IKEA og deres Kina-handel:
      Det er jo, som vi alle vet, utrolig mange som handler og importerer produkter fra Kina pga lette innsparelser og stort utvalg av produkter. Når man kommer som liten bedrift til Kina, på utkikk etter produkter til import, er det relativt liten sjanse for at man kan påvirke måte de framstiller produktene på. MEN når store kapitalsterke IKEA kommer på besøk er sjansene mye større for at de kan betemme både mye av både design og materialer/kjemikalier som blir brukt i produksjonen av f.eks putetrekk.

      Det at man har så mye kapital, og der av makt, gjør ting både enklere og vanskeligere. Det er lett å ta IKEA på alt det dårligere de gjør, siden de er så synlig (stor), men det er også lettere for en slik bedrift å skape og å bidre til gode trender.
      http://www.ikea.com/ms/no_NO/the_ikea_story/people_and_the_environment/index.html
      (Det er sikkert noen av disse fondene og lignende som har hjulpet IKEA ut av mindre kriser og dårlig mediaomtale)

      Telenor hadde en barnearbeids-krise sent i 2008 (Bangladesh):
      http://www.nrk.no/okonomi/telenor-innrommer-mer-barnearbeid-1.6206752.html

      Det som er litt absurd med hele den saken her er at det er ikke Telenors undereleverandør som er tema MEN; underlaverandøren til Telenors underleverandør!! Snakk om dominoeffekt…

      Dette kunne blitt en enda større og værre sak enn det media klarte å blåse det opp til. Grunnen var at Telenor tidlig kom på banen og beklaget seg, samt at de lovet å legge en plan for å bedre forholdene.

      • Gode eksempler dere kommer med her. Spesielt interessant er det i Telenors tilfelle hvor sakens kjerne har skapt problemer tidligere og ikke blir oppklart med en gang.

        http://nrk.no/okonomi/barn-jobber-for-telenor-1.5657820

        Dette er nok ett eksempel hvor forebyggende tiltak ikke blir godt nok implementert og heller nedprioritert i ledelsen. Dermed viser dette hvor viktig nivå 1 er i krisehåndtering; unngå krisen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: