Gjesteblogginnlegg: “Preserving Entrepreneurship as Companies Grow”

Artikkel skrevet av Howard H Stevenson och Jose Carlos Jarrillo-Mossi, för The Journal Of Business Strategy (1986)

I denna artikeln tar Howard H Stevenson och Jose Carlos Jarrillo-Mossi upp några av de tekniker som har gjort det möjligt för entreprenörskap att fortsätta blomstra trots företagets framgångar.

Den lägger fokus på vad som krävs av ledaren under den adminstrativa perioden för att bevara entreprenörskap. Detta kan betyda att inte se andra inom organisationen som en förlängning av sig själv, men faktiskt som en ressurs lika viktigt som en själv, om inte viktigare.

På tosdag kommer vi att dela med oss några punkter som vi anser vara väldigt gynnande. Vi kommer bland annat att ta upp hur man kan förbättra på deltagandet inom en organisation, som kan vara att uppmuntra alla ansatta till att ta egna initiativ (så länge detta går innanför företaget rammar). Ju fler som försöker, desto större är chansen att faktiskt någon lyckas,

En sak att fundera på tills vi ses ; När ni väl har startat ett företag senare I framtiden, vill ni då ha ett företag där även ansatta är lika kreativa som er själva, eller vill ni vara den enda som leder till förändring? Fundera på det, så ses vi!

Mvh
Madi Grace Abedi
Mads Kjeksrud

Reklamer


Kategorier:diverse

5 svar

  1. Denne artikkelen er inne på vesentlige faktorer som skal bidra til å ivareta både individualitet og teambulidning. Artikkelen omdreier det å finne balansen mellom dem, noe som er et spennende problem. Man merker at det har blitt et sterkt fokus på å være dyktig på alle områder. Hvordan klarer bedrifter å opprettholde den høyeste kvaliteten hele tiden og balansen? Trur dette handler en del om akseptere at en bedrift lever i konjunkturer. Det å være dyktig, handler om å akseptere og håndtere de forskjellige situasjoner som oppstår i et selskap over tid.

    I denne artikkelen, får man en forståelse for at man må være dyktig på å kunne akseptere feil, for å kunne nå god suksesser. Altså at en feil er det som skal til for å kunne komme nærmere suksessen. Benjamin Franklin sa en gang » I haven´t failed, I´ve had 10 000 ideas that didn´t work.

  2. Ledelse og organisasjonsoppbygging er et viktig element i en voksende bedrift. Det kan i denne sammenheng være interessant å se på eksempler på bedrifter som har gjort endringer i organisasjonen og ledelse. Et godt eksempel er Google, som gjorde store endringer i 2001. Her gikk entreprenøren ut som daglig leder i 2001 og over til utviklings og produkt ansvarlig og igjen inn igjen som daglig leder i 2011.

    Tross en enorm vekst disse årene, hva kan være årsaken til ledelsebytte i 2011?

    http://www.google.no/intl/no/about/corporate/company/execs.html

  3. Dere tok opp hva en leder må gjøre for at ansatte skal føle et slags eierskap og ta initiativ til å produsere et best mulig resultat.

    Dette er et veldig interessant og viktig tema, ettersom vi som går entreprenørskap trolig vil bli
    ledere en dag. Det at man skal se på sine ansatte som en like viktig, om ikke viktigere ressurs, er vi helt enige i. Det er tross alt de ansatte som jobber ”på gulvet” det er opp til når produktet/tjenesten skal leveres til en kunde. Lederen har som oppgave å sørge for at de ansatte jobber i samspill med hverandre, og på en slik måte at det bringer glede å arbeide på sin arbeidsplass.

    Spørsmålet er da hvordan dette skal gjøres på en best mulig måte. Artikkelen deres er fra midten av 80-tallet, og det er naturlig å anta at hva som var viktig da fortsatt er viktig, men kanskje med en liten tvist. Vi vet mer om organisasjonen og dens ansatte nå, enn det vi gjorde før. Ansatte i næringslivet i dag finner motivasjon til initiativ og følelsen av eierskap ved å ha ansvar for noe større enn seg selv – og noe som er viktig for bedriftens suksess. Ved at lederen ”tørr” å la andre enn seg selv ta kontroll, vil skape tillitt (og kanskje litt press) til å prestere.

    Noe vi synes er litt interessant å stille et spørsmål om er; hvordan skal man håndtere det hvis en ansatt leverer noe dårligere enn forventet, uten å ødelegge for videre arbeid?

  4. Dette er et interessant tema som vi gleder oss til å høre mer om. Det blir spennende å
    se om det kan trekkes paraleller til denne artikkelen mot den Øivind og Jay Dee skal snakke om. Noen eksempler som en leder kan gjøre ved å bevare det entreprenørielle i organisasjonen, kan være å ha gjevnlige workshops med ansatte. Hyre inn rådgivere samt få vellykkede entreprenører til å ha foredrag. Det å dele erfaringer med hverandre bidrar til økt kreativitet. Ved å ha jevnlige markedsundersøkelser kan bedriften være oppdatert på marked og utvikling. Det kan gi ansatte nye ideer og retningslinjer til hvordan de lettere kan treffe kundens behov.

    I vår fremtidige bedrift vil vi satse på intern kommunikasjon. Vi mener bedrifter lykkes bedre ved å være åpen for andres ideer, ikke bare lederens.

  5. Det er litt som artikklen «The influence of the work environment on Entrepreneurial learning of small business owners” sier om arbeidsmiljø. Det ulike faktorer som bidrar til hvordan en bedrift takler nye muligheter. Vi mener at en balanse mellom å være en leder og det å være en leder som tillater seg å høre på hva sine ansatte har å si. I entreprenøriell læring kalles dette «internal communication». Det er dessverre ikke alltid at en leder har svar på alt og derfor kan ha en mulighet til å spørre sine ansatte om råd. Flere hoder, flere ideer. Vi vil absolutt tillate kreative sjeler i våre fremtidige bedrifter, da vi ser på dette som en entreprenøriell utvikling i bedriften.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: