Forretningsmodeller innenfor blogg: Norge 2012

Line Kleiberg og Nina Shovick skrev en meget tidsaktuell bacheloroppgave ved entreprenørskapsstudiet på BI sist vår. De er nå masterstudenter ved Lancaster University. Denne gjestebloggposten har lagt i innboksen min en stund pga. tidspress, men denne Dagblad-saken om bloggernes inntekter gjorde at jeg ikke kunne vente lenger. De har rett og slett undersøkt hvordan bloggere tjener penger, og i hvilken grad de utfordrer magasin-markedet. Enjoy!:

Da vi våren 2012 skulle skrive bacheloroppgave ville vi skrive om det temaet vi synes var mest spennende innenfor entreprenørskapsfaget, nemlig forretningsmodeller. Det vi ville finne ut av var ”hvordan sosiale medier fører til nye forretningsmodeller”. Vi fant fort ut at vi måte snevre inn undersøkelsesområdet og med hjelp av vår veileder Thomas Hoholm kom vi fram til problemstillingen:

Hvilke forretningsmodeller eksisterer innenfor blogg i dag, og er blogg en disruptiv innovasjon?

Da vi startet å samle inn data til vår oppgave hadde vi en sterk oppfatning av at det var ”enkelt” å tjene penger på blogg i Norge. Vi ville finne ut hvilke forretningsmodeller bloggerne brukte for å skaffe seg lesere og videre tjene penger på disse. Vi ville også finne ut hvorvidt blogg er et disruptivt produkt som i fremtiden kan ta over for andre produkter, slik som eksempelvis magasin, avis, etc.

Gjennom våre undersøkelser identifiserte vi fire ulike forretningsmodeller innenfor blogg:

  1. Selvstendig blogg
  2. Samarbeid mellom blogg og nettmagasin
  3. Blogg som en del av et åpent bloggsamfunn
  4. Blogg som en del av et lukket bloggsamfunn

Rammeverket som ble brukt for å identifisere de ulike forretningsmodellene besto av nøkkelpartnere, konkurransefortrinn, kostnadsstruktur og inntektstrømmer.

Utviklingen i internettbruk den siste tiden, også kjent som web 2.0 har vært med på å endre hvordan vi skaper og fanger verdi. Blogg er en av de tingene som har sprunget ut fra denne utviklingen, og er potensielt med på å forstyrre andre bransjer, slik som magasinbransjen. Web 2.0 forstyrrer effektiviteten av etablerte forretningsmodeller på nett og endrer spillereglene for hvordan vi skaper og fanger verdi. Dette er beskrivende for hvordan blogging har forstyrret etablerte bedrifter, gjennom å endre spillereglene. Den største endringen er at informasjon som tidligere kostet penger for bruker, nå er gratis.

Vi avkreftet med vår studie at det er mange bloggere som tjener penger på blogg i Norge. Gjennom dybdeintervjuene fikk vi vite at det kun er et knippe norske bloggere som tjener penger, da det er svært vanskelig å knytte til seg nok lesere (trafikk). Under dette punktet er det viktig å nevne at for de fleste bloggerne er det ikke penger, men helt andre motivasjonsfaktorer som ligger bak deres arbeid.

Det viser seg at det hovedsaklig finnes en forretningsmodell i Norge hvor bloggerne tjener penger. Dette er forretningsmodell nr. 2 – ”samarbeid mellom blogg og nettmagasin”. Et samarbeid mellom blogger og nettmagasin går ut på at selvstendige bloggere samarbeider med et nettmagasin angående annonsering. Det er i hovedsak to eksempler på dette i Norge, Nettavisen og blogit.no. Bloggere tjener i hovedsak penger på salg av annonseplass. Problemet her er at de må både ha mye trafikk på sin blogg og høyt salg av annonseplass. Et etablert nettmagasin kan hjelpe bloggerne med begge utfordringene.  Nettmagasinene overfører trafikk til bloggeren ved å linke bloggen opp mot magasinet, samtidig som deres annonsesalgavdeling selger annonseplass på bloggerens blogg. Inntektene blir deretter fordelt mellom blogger og nettmagasin.

Definisjon av disruptiv innovasjon:

Disruptive innovasjoner er produkter som ikke oppleves som like gode som de produktene kundene allerede bruker. De vil derfor ikke appellere til eksisterende kunder. Når de disruptive innovasjonene har fått fotfeste i markedet, forbedres de over tid, og tar over kundene fra de ”opprinnelige” produktene etter hvert som de kan dekke kundenes behov. Et produkt som kan kalles for disruptivt vil med tiden oppfattes som enklere, billigere og mer praktisk for kunden. Disse innovasjonene tiltrekker kunder som tidligere ble ignorert av markedet. Disruptive innovasjoner gjør det mulig for små nyetablerte bedrifter å utkonkurrere etablerte bedrifter ved å tilby rimeligere og lettere tilgjengelige produkter. Dette skjer ofte på en slik måte at de etablerte bedriftene ikke er klar over konkurransen før det er for sent.

Hvis vi tar utgangspunkt i at blogging er disruptivt, vil vi kunne påstå at etter hvert som kvaliteten på blogging øker, så vil de ta kundene fra magasinene, som i dette tilfellet er de etablerte bedriftene. Magasiner og blogger har i mange tilfeller svært like kundesegment, spesielt innenfor mote og livsstil. Videre tiltrekker blogger seg kunder som ikke sees som attraktive for magasinene, slik som unge og lite kjøpesterke jenter, som er kundegruppen til flere av de bloggene vi har undersøkt.

Vi kan konstatere at blogger har potensialet til å være disruptive innovasjoner, men vi kan enda ikke konkludere i forhold til om de er disruptive i dag, da de enda ikke har tatt helt over for andre produkter.

Reklamer


Kategorier:blogg, disruptive innovation, forretningsmodell, markeder, skattelistene, sosiale medier

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: