Hvorfor mislykkes så mange startups?

Robert Cressy har utført en studie som sier at små oppstartsbedrifter har større «failure rates» enn store bedrifter. Mange spør seg sikkert hvilke faktorer det legges vekt på for å lykkes og videreutvikle en liten oppstart, der noen lykkes og noen feiler.

Tekst: Bjørn Morten Steimler, Fredrik Lima og Jørgen Broch

Det sies at de første 2,5 årene av en oppstart er de mest kritiske, og absolutt risikable årene. Dersom man kommer seg forbi den såkalte dødens dal, har man veldig gode framtidsutsikter og store muligheter for videre vekst. Diskusjonen som ofte kommer opp, er om dette er entreprenørens dyktighet, flaks eller at markedet spiller den største rollen.

SBA Small Business Administration i USA sier at 50 % av alle små oppstarts-bedrifter går på trynet første året er dette de forskjellige faktorer som spiller inn:

  • Mangel på erfaring
  • Dårlig med penger
  • Dårlig lokasjon av bedriften
  • Overinvesteringer i anleggsmidler
  • Dårlig lagerstyring
  • Dårlig kredittstyring
  • Personlig bruk av bedriftens midler
  • Uventet vekst
  • Gustav Berle legger til to grunner til i hans bok “The Do It Yourself Business Book”
  • Konkurranse
  • Lave salgstall

Kilde:http://usgovinfo.about.com/od/smallbusiness/a/whybusfail.htm

Men de fleste av faktorene nevnt over kan være avverget ved hjelp av analytiske verktøy.
Ved hjelp av analytiske verktøy som markedsanalyser hvor du ser igjennom alt som bedriften din skal eller allerede tilbyr og sammenligner bedriften opp mot andre. Man må gå igjennom alle aspekter og scenarier som du kan tenke deg å gå igjennom, samtidig som du legger en konkret plan på hvor bedriften skal. Dette er essensielt for å kunne unngå de nevnte faktorene over.
Nå skal ikke vi si at dette er de eneste grunnene til at små bedrifter ikke lykkes, men som studien viser, så er dette viktige faktorer å ha tenkt igjennom på forhånd. Og tidlig i prosessen lage eventuelle løsninger på.

Dere kan jo tenke igjennom selv hvilke problemer deres oppstart kan gå innunder og vurdere hvilke tiltak som kan gjøres for at bedriften skal komme seg igjennom «dødens dal».

Referanse: Robert Cressy (2006) «Determinants for small firm survival and growth», i Fagerberg et al (red) Oxford Handbook of Entrepreneurship, Oxford University Press

Reklamer


Kategorier:entreprenørskap, læring og omstilling, utdanning

4 svar

  1. Etter et kjapt søk fant jeg denne: http://www.ssb.no/emner/10/01/fordem/ Den er fra 2010. Fem år etter etablering levde kun 30% av foretakene enda.
    Det mest spennende var at aksjeselskap hadde en overlevelsesprosent på 47% Ssb peker på at dersom man har mye penger i oppstarten har man større mulighet for å overleve. Vil kanskje tro at dette gir bedre forutsetninger for å komme seg gjennom «dødens dal».

  2. Bra spørsmål. Noen som tar utfordringen med å lete det fram? SSB har sikker en del norske tall. GEM (Global Entrepreneurship Monitor) rapporterer årlig om hvordan det står til med entreprenørskap i ulike deler av verden.

  3. Finnes det noen tall på hvor mange start ups som går på trynet i Norge imotsetning til andre land? Det hadde vært interessant å se hvor folk lykkes mer enn andre steder og evt årsaker til dette.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: