Skape nye markeder med «Verdi-innovasjon»

Å konkurrere i et mettet marked er noe de færreste bedrifter ønsker. De aller fleste vil ønske seg en situasjon der de troner markedet med unike løsninger for å skape en rask, sikker og god vekst. Løsningen på dette kan være innovasjon, men det å skape noe nytt gir ikke nødvendigvis noen verdi for kunden og salg uteblir på samme måte som inntektene.

Tekst: Petter Noddeland, Jon Gustavsen og Atle Sefring

Light bulbs row, one included. 3d render.I artikkelen «Creating New Marked Space» Skrevet av Chan Kim og Renée Mauborgne fra Harvard Buisness Review (January- February 1999) blir «Verdi-innovasjon» sett på som en løsning for å komme seg ut av konkurransen og skape nye markeder og fortrinn. Det var på tidlig 90-tallet at Kim og Mauorgne undersøkte bedrifter som så seg rundt etter nye markeder. Vi skal se på  fundamentale metoder som gikk igjen, alle som et resultat av å se på tvers av markedene:

Se på tvers av industrier

Metoden innebærer å kombinere to ulike faktorer slikt at det dannes en ny og bedre løsning, og dermed et nytt marked. Tidligere måtte folk velge mellom å ansette folk til å pusse opp hjemme, eller prøve selv. Det første alternativet er dyrt, men det andre er tidskrevende og resultat blir dårligere. Det amerikanske firmaet Home Depot kombinerer disse to faktorene. De tilbyr kunder en do-it-yourself-løsning med profesjonell ekspertise blant de ansatte i butikken.

Se på tvers av strategiske grupper innenfor en industri

En bedrift kan klare å bryte en tradisjon ved å se nye muligheter for hva kundene virkelig ønsker, deretter gi dem det. For eksempel har Ralph Lauren skapt noe unikt ved å bruke det som folk flest ønsker med det som var vanlig innenfor «fashion»-miljøet, nemlig høy kvalitet. De lager enkel hverdagsklesstil av god kvalitet. Det fører til massesalg, som har gjort Ralph Lauren til en ettertraktet merkevare.

Se på tvers av trender

Å forstå trender er helt avgjørende om en bedrift skal overleve over tid, det er også den vanskeligste delen. Innenfor teknologi er det vanlig at man kun kommer med et oppdatert produkt av en tidligere versjon, men på sikt er ikke dette nok for å overleve. Et eksempel er Nokia som var helt dominerende i mobilmarkedet helt fram til smarttelefonen kom. Om en teknologibedrift ønsker å overleve og vokse må de danne nye produkter som for eksempel Apple gjorde med iPod, iPhone og iPad.

Se på tvers av utfyllende produkter

De fleste produkter og tjenester lever ikke i et vakuum helt uanfektet av andre produkter og tjenester. I artikkelen nevnes eksempelet kino. Andre faktorer som påvirker om mange besøker kinoen er pris og tilgjengelighet for parkering eller annen transport og muligheten for barnevakt. 

En måte å skape et nytt marked på er å identifisere hvilket andre produkter og tjenester som påvirker hva du i utgangspunktet tilbyr. Ekstra verdi ligger i å kombinere de nært relaterte produktene med hovedproduktet man selger. En enkel strategi er  å tenkte igjennom hva som skjer før, mens og etter produktet er brukt. For eksempel kan man i stedet for kun å selge en flybillett, også kombinere det med transport til og fra flyplassen og hotell der men skal bo. Eller i stedet for kun å selge datamaskin hardware kan man også tilby software slik som Apple gjør.

Se på tvers av utfyllende service

Selskaper kan også skape et nytt marked ved å utvide grensene for hva som definerer en produktgruppe. Bokhandlere pleide tidligere å være kjedelige og konkurransen bygde kun på de samme tingene. De amerikanske bokhandlerkjedene Borders og B&N så en ny mulighet i å forandre en bokhandel fra kun å selge bøker til en stor leseopplevelse.  De ansatte inspirerte medarbeidere og hadde en lidenskap for bøker i stedet for bare å stå bak kassaapparatet, de plasserte flotte møbler som skapte attraktive lesekroker og en kafé som var tilgjengelig for ekstra hygge. Slik ble det pustet nytt liv i en tidligere fallende markedsinteresse for bøker.

Rustet med denne innsikten i å skape nye markeder slippes utfordringen løs: Hvilket potensielle nye markeder tror dere vi kommer til å se i tiden som kommer? Hvor er mulighetene for å skape noe nytt som driver verden videre? Kjør debatt!

Kilde «Creating New Marked Space», by W. Chan Kim og Reneé Mauborgne. Harvard Business Review Jan-Feb 1999

Reklamer


Kategorier:entreprenørskap, innovasjon, markeder, produktutvikling, tjenester

2 svar

  1. Achei esta cor muito alegre e é uma das tendências de cores deste verão que vem recheado de cores fluorescentes…e que tem tudo a ver com a estampa do momento que é a floral!!Muito bacana as tuas dicas!!

  2. Chuck – I pondered that very question for a long time. I chose to write a blog post. Mark encouraged me to mail it to the list.What is done is done, so I won’t second guess my iniasrption. In retrospect, I still feel I did the right thing.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: