Nytt marked = logikk eller kundebehov?

I denne artikkelen reflekteres det om markeder blir til av kunder eller om markedet rett og slett kan bestemmes. Dreier etableringer av nye markeder seg om søk og mulig utvelgelse blant alle «teoretisk mulige» markeder? Eller er det resultatet av en prosess hvor realitetene transformeres til nye muligheter? Artikkelen av Saras D. Sarasvathy and Nicloas Dew som de skrev i 2005 tar opp flere viktige temaer.

Av Joakim Krogstad, Nora Muqkurtaj og Simon Grimsgaard

Ja,så hvordan oppstår marked? Dette har Sarasvathy og Dew en konkret modell på som ikke er avhengige av klassiske forutsetninger om menneskelig rasjonalitet, kunnskap og uttømmende søk og utvelgelseprosesser. Før de kommer frem til denne modellen reflekterer de over tidligere teorier som er blitt gjort om hvordan nye markeder blir til. Har kundene noe med hvordan et nytt marked oppstår? Er kundenes behov, lyster, tanker, status, lokalisering og andre atferds-behov noe med hvordan et marked oppstår? Sarasvathy og Dew kommer med flere eksempler der kundenes atferd og kritiske tankegang har gjort ende på flere nye markeder. Ta Apple som et eksempel. Når de lanserte iPhone , en såkalt smarttelefon med nytt grensesnitt og en stor touch-skjerm, var dette noe helt nytt, til en relativt stiv pris i forhold til de eksisterende, da tradisjonelle mobiltelefonene. Men vi gikk manna av huse for å kjøpe disse smarttelefonene. Historien gjentok seg igjen når de lanserte iPad, som faktisk Microsoft hadde forsøkt seg med et lignende brett for noen år tilbake, overhodet uten suksess. Dette er en måte å se hvordan nye markeder dukker opp. En annen måte å se det på er at allerede eksisterende oppfinnelser blir modernisert eller fusjonert med en annen eksisterende eller ny oppfinnelse som til sammen danner et helt nytt produkt. Eksemplene gir oss et innblikk på hvordan nye markeder har lykkes og ikke. Men hva kundene foretrekker er ikke enkelt å definere og er veldig individuelt, og i høyeste grad påvirkelig fra omverdenen.Med dette menes at et nytt marked er svært vanskelig og forutse, det hjelper heller ikke at hva kundene egentlig vil ha ofte er svevende og lite konkret (Lancester 1971). Er det virkelig slik at vi ikke vet hva vil vil ha? Og at vi som konsumenter er avhengig av påvirkning gjennom markedsføring og å forstå hva vil trenger til hverdagen vår?

Det er her den dynamiske modellen til Sarasvathy og Dew kommer inn. Modellen illustrerer hvordan en gründer/entreprenør begynner med hvem han er, hva han vet, og hvem han kjenner og setter i gang et nettverk av stakeholders og gjør forpliktelser som på den ene siden øker tilgjengeligheten til ressurser til selve nettverket, men på den andre siden, legger begrensninger på fremtidens delmål og mål. Over en viss tidsperiode, forutsatt at nettverket vokser og er ikke oppløst på grunn av konflikter innad i sektoren , vil bassenget av begrensninger konvergere inn i det såkalte «nye markedet». I sentrum av denne dynamiske modellen er forestillingen av effektive forpliktelse. Den effektive forpliktelsen har flere forskjellige egenskaper.

Sarasvathy & Dew 2005

Sarasvathy & Dew 2005

Artikkelen starter med å forsøke å forstå hvordan en entreprenør kan handle i en verden som er svært opp-bundet i forehåndsoppfatninger  lite og varierende kunnskap og en mengde ulike usikkerhetsmomenter. Sarasvathy og Dew viser at det går ann å smi et nettverk av stakeholders basert på forpliktelser til bestemte transformasjoner av det nye markedet. Dette innebærer en effektive logikk. Denne logikken gjør at dem som ender opp på styrbordet avgjør hvordan det nye markedet kommer til å se ut i stedet for la markedet bli spådd på grunnlag av visjoner om hvordan markedet vil se ut etter nøye og gjennomtenkte valg av medlemmer i styret.

Reklamer


Kategorier:entreprenørskap, markeder

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: