Test deg selv: tenker du som en entreprenør?

Dette er en enkel test. Den har bare ett spørsmål: Hvordan takler du frustrasjon? Vi har lært at lek og tenkning «utenfor boksen» er nøkkelen til kreativitet. Gode team sammensatt av ulike mennesker, morsomme brainstorming-sesjoner, og spinnville løsninger som ingen har tenkt på før. Slik snakker vi om kreativitet, innovasjon og entreprenørskap. Og det er mye sant i det, vi kan faktisk trene opp kreativiteten, og vi kan øke kreativiteten ved å arbeide på visse måter. Lek er bra. Og morsomt.IMG_0618

Men for noen mennesker finnes det noe enda viktigere for å utløse kreativitet: frustrasjon! Den vanlige reaksjonen på frustrasjoner i hverdagen er å bli irritert, både den første og den andre gangen. Kanskje også den tredje. Men etter hvert begynner de fleste å venne seg til det, de tenker «sånn er det bare». Og siden vi ikke får gjort noe med det, orker vi ikke kjenne på frustrasjonen lenger. Vi aksepterer situasjonen sånn den er.

Entreprenører er annerledes: De insisterer på at her er det noe som ikke stemmer. Det burde vært annerledes. Og de holder fast på denne idèen uansett hvor irriterende det er å tenke på. I stedet for å venne seg til problemet så blir de nysgjerrige. De utforsker problemet – i samtaler med folk de møter – de tester ut idèer som kanskje kan løse problemet. Og gradvis kan det vokse fram innsikt. Frustrasjonen blir til en mulighet. Det som er frustrerende for èn er kanskje frustrerende for andre også tenker de. Så noen ganger kan muligheten realiseres gjennom å utvikle et produkt eller en tjeneste, og starte en bedrift for å kunne tilby produktet (altså løsningen på frustrasjonene) til resten av verden. Om du ser nærmere etter vil du finne en mengde slike bedrifter.

Så altså: tenker du som en entreprenør? Aksepterer du frustrasjonene eller ser du at de representerer muligheter? Ikke alle tenker sånn, men alle kan trene.

(Lese mer om dette? «Disclosing New Worlds» av Spinosa, Flores og Dreyfus er super liten bok om hvordan mennesket på sitt beste bidrar til et bedre samfunn gjennom skapende virksomhet på kulturens, politikkens og økonomiens områder).

Reklamer


Kategorier:entreprenørskap, innovasjon

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: