Kodak – Alt gikk galt

Hva skjedde egentlig med Kodak? Hvorfor klarte ikke et av verdens fremste og største selskaper på foto, bilder og fremkalling å omstille seg til den nye teknologien? Hvordan gikk selskapet fra en aksjepris på 34,71 USD til  0,21 USD, noe som er en nedgang på 99,39%,  på bare få år.

Tekst: Carl, Morten og Ruben

blogg kodakKodak ble etablert i 1888 av George Eastman og lanserte i 1891 verdens første kamera for allmenheten, i samarbeid med Thomas Edison. Slagordet deres var ”You press the button, we do the rest”. Senere i 1930 gikk de på børs på Dow Jones og var der i 74 år. I 1969 brukte NASA Kodak for å lage filmen som ble brukt om bord Apollo 11 og i 1975 lagde Kodak verdens første digitale kamera på 0,01 megapiksler. Videre hadde de i 1976, 90 og 85 prosent markedsandel for henholdsvis film og kamera markedet i USA. Kodak sluttet å selge kameraer basert på film i 2004. I 2005 var de den største selgeren av digitale kameraer i USA. I 2007 var de på fjerde plass og i 2010 på syvende. I 2009 sluttet de å selge 35mm fargefilm. I 2012 søkte de om en ”Chapter 11 bankruptcy protection”.

Så hva skjedde? I Engel & Freemans artikkel ”Models of innovation: Startups and Mature Corporations, 2007” ser de på styrker og svakheter ved det å være nyetablert og veletablert. Vi vil se nærmere på Kodak, hva de gjorde feil og hva deres mindre konkurrenter gjorde.

Fra 1976 – 2000 tjente Kodak så mye på å selge 35mm fargeruller, at de ikke ønsket å ta i bruk teknologien de hadde vært pionerer på innenfor digital kamerateknologi. De valgte å sitte på teknologien fremfor å risikere tap på filmrullene sine. De feilet videre i å se markedet for digitale kompaktkameraer, da de trodde at det bare ville være spesielt interesserte som ønsket seg et slikt kamera og ikke massemarkedet. Sony og Olympus så sitt snitt her og satset sterkt på videre utvikling digitalkameraer. Kodak skjønte dette for sent og blødde markedsandeler til konkurrenter. Denne typen kamera og teknologi var kommet for å bli, så dette førte videre til at Kodak mistet sin ledende markedsposisjon fra 2007 og utover.

Konklusjon

I dag har flere og flere bedrifter innsett hvor viktig mobilitet av ressurser og justering av insentiver er for å kunne overleve innenfor de markedene hvor nye bedrifter prøver å komme inn hver dag. Innovasjon, endring og fornying av sin allerede fungerende forretningsplan er alfa omega for å holde seg konkurransedyktig i forhold til de nyetablerte bedriftene. Dette ser ut til å være en stor utfordring hos mange bedrifter som allerede ses på som «modne» selskaper. Beslutninger som å endre hele infrastrukturen kan være en risiko, men også kanskje det så må til for og ikke bli utkonkurrert.

Denne prosessen er nesten umulig å gjennomføre dersom man ikke gir sine ledere og ansette spillerom til å tenke innovativt. Ettersom disse menneskene er enormt viktige for å holde bedriften up to date med tiden og trender. Her har trolig Kodak sovet i timen, og ikke innsett at de nettopp må justere sine insentiver og være mer mobile i forhold til hvor de skal investere kapital for å kunne møte fremtiden like sterke som sine konkurrenter.

Kilde: Engel, Jerome og John Freeman. 2007.”Models of innovation: Startups and Mature Corporations” California Management Review, 50 (1).

Reklamer


Kategorier:film, forretningsmodell, innovasjon, læring og omstilling, produktutvikling

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: