Entreprenører: de kreative i økonomien

Det er april, og igjen er det tusenvis av unge mennesker som skal velge utdanning. Og jeg er bare nødt til å anbefale et av de mest spennende og solide utdanningsvalgene: bachelor i entreprenørskap og økonomi. Synes du utvikling av bedrifter høres spennende ut? Ikke bare drifte etablerte bedrifter, men bidra til at de utvikler seg – med nye produkter, nye markeder og smartere organisering? Eller kanskje til og med starte din egen bedrift?EntØk_klasse

Mange tidligere studenter jobber nå med utvikling av etablerte bedrifter (som Fluid.no og Meltwater), med rådgivning (f.eks. i Ernst & Young, PwC og Karabin, m.fl.) eller de jobber med oppstart av nye bedrifter (som MyGoodAct.com, Innovation Support, Hvalerhagen, Wish og Tourist Channels, m.fl.).

Andre studerer videre på masternivå (de tar enten siviløkonom-masteren ved BI eller NHH, eller andre mastergrader i ledelse og økonomi i Norge eller utlandet). Med en bachelorgrad i entreprenørskap og økonomi er du kvalifisert til siviløkonom-mastergrad dersom du legger inn de riktige valgfagene.

Nedenfor re-blogger jeg de viktigste grunnene til å vurdere å studere entreprenørskap og økonomi på BI. Kort fortalt er hovedpoengene disse:

(1) Entreprenørskap og innovasjon kan læres. (2) Gode nyskapere trenger solide kunnskaper om økonomi, markedsføring og ledelse. (3) Utvikling av bedrifter lærer man best ved å kombinere teori og praksis. Lykke til med et viktig valg!

– – –

[Re-blogget fra denne posten]: Mars og april er en tid for viktige valg for mange unge mennesker. Utdanning skal åpne dørene til spennende jobbmuligheter og utvikling av ferdigheter man skal ha nytte av resten av livet. Dette føler jeg at vi virkelig har tatt på alvor når vi har utviklet våre bachelor– og masterprogrammer i innovasjon og entreprenørskap på BI. Studenter som ønsker å starte sin egen bedrift eller som ønsker å jobbe sammen med andre om å fornye etablerte bedrifter vil få et solid grunnlag gjennom en slik utdanning.

Vi ser nå hvordan disse fagene blir nevnt av stadig flere bedriftsledere og politikere når de skal beskrive hva vi trenger mer av i Norge i framtiden.

«Entreprenørskap og etablering av ny virksomhet er avgjørende for at Norge skal utvikles til et av verdens mest innovative land. Et konkurransedyktig næringsliv må gjenskapes hele tiden. Fornying og kontinuerlig omstilling er en forutsetning for at vi skal kunne øke verdiskapingen og opprettholde vår velferd i fremtiden» (nærings- og handelsminister Trond Giske)

Vi ser også at stadig flere høyskoler og universiteter tilbyr utdanning innen disse fagområdene. Det er bra for norsk næringsliv. Samtidig er jeg helt trygg på at BI har en svært viktig rolle framoer; vi ser at vår tyngde innen ledelse og kommersialisering er mangelvare i mange gründermiljøer. Vi har også kommet ganske langt i å gi studentene praktiske erfaringer gjennom studiet.

Nedenfor tillater jeg meg å gjenta hoveddelene fra en tidligere bloggpost som forklarer hvorfor en utdanning i innovasjon og entreprenørskap er så viktig:

1) Entreprenørskap kan læres. Myten om at gründere er “født sånn” blir ikke sann av at mange tror på den. Det finnes nok indikasjoner på at noen har genetiske disposisjoner for å velge å bli en entreprenør. Men dette betyr ikke at de nødvendigvis (1) blir gründer, eller (2) at de lykkes dersom de gjør det. Det er også sånn (iflg.prof.Scott Shane) at et flertall av alle entreprenører har høyere utdanning (tall fra USA), og at denne er viktig for deres arbeid.

2) Våre programmer i innovasjon og entreprenørskap er veldig mye mer (og annet) enn begrepsmassasje og refleksjon. De handler rett og slett om økonomi, ledelse og administrasjon i en spesiell type bedrifter og prosjekter: utvikling av ny virksomhet. Dette innebærer relativt store forskjeller fra det man lærer i tradisjonelle bedriftsøkonomiske fag. I USA har man hatt svært gode slike utdanninger i årtier (Harvard, Stanford, Colombia, Babson, etc), og et stort flertall av de som studerer til en MBA ved prestisjetunge Haas School of Business (UC Berkeley) sier at Haas’ gode rykte på entreprenørskap er viktigste årsak til at de kommer til Haas. Vi holder oss godt orientert om hvordan de aller beste driver slik utdanning både i USA og Europa, og kan på mange områder matche dette.

3) Et av de største problemene ifht entreprenørskap i Norge er ikke at det startes for få bedrifter, men at for mange av dem dør (for tidlig). Teknologer og andre kunnskapsrike menneskers manglende kompetanse innen kommersialisering er en viktig årsak til dette. Idéene og kunnskapen (om teknologien, tjenesten, eller annet) kan godt være til stede, mens forståelsen for hvordan utvikle bedrifter og markeder fører til at man møter veggen.

4) Entreprenører som har forsøkt å starte noe tidligere, øker sjansene for å lykkes neste gang. En god del nystartede bedrifter og prosjekter vil likevel vise seg å ikke ha livets rett. Da er en solid økonomisk-administrativ utdanning (som våre innovasjons- og entreprenørskapsprogrammer er) enda viktigere. Da kan man legge ned bedriften på en ryddigere måte og slippe å knekke ryggen i prosessen. Da blir det også lettere å prøve på nytt fordi partnere forstår at det fortsatt finnes grunnlag for tillit til gründeren.

5) Som med alle andre fag på en handelshøyskole kan innovasjon og entreprenørskap tilnærmes fra en rekke forskjellige vinklinger, for eksempel økonomi, geografi, sosiologi, historie, psykologi, jus og design – for å nevne noen. De fleste av disse perspektivene kan man også finne anvendt på forskjellige måter i våre kurs.

6) Praksis er svært viktig i denne typen fag, og det er da også noe vi jobber meget seriøst med. Akkurat nå jobber mine studenter med å løse utfordringer for 18 spennende oppstartsbedrifter. Våre studenter får mange gode muligheter til praksis og til å jobbe tett på praksis med sine akademiske oppgaver, og dette er noe vi jobber kontinuerlig for å videreutvikle. Internship-ordninger, egne praktiske prosjekter, og analyser på oppdrag fra reelle bedrifter er noen få eksempler på virkemidler vi har tatt i bruk.

Reklamer


Kategorier:entreprenørskap, innovasjon, læring og omstilling, utdanning

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: