Forandring fryder (men kun i 30% av tilfellene).

Forandring er naturlig for de fleste og i de aller fleste tilfeller, du som privatperson kan komme på, er forandring noe positivt. Hvorfor er det da slik at 70% av alle omstillingsprosesser i bedrifter misslykkes?

Skrevet av: Magnus C. Jørgensen

Forandring er noe alle møter på, både mennesker og bedrifter. Det er derfor naturlig at vi snakker om både mennesker og bedrifter. Skjer en forandring hos en stor gruppe mennesker er det garantert en bedrift som må følge på. Det essensielle ved slike foranderinger er måten vi håndterer det på og om vi er kapable til å foreta de nødvendige omstillingene som kreves. I de mest ekstreme tilfellene kan det være snakk om “change or die”, hvor bedriften går konkurs hvis omstillingen ikke går den rette veien.

Omstillinger er altså som regel en nødvendighet og det finnes utallige grunner til at det kan være nødvendig. Lav omsettning, ny teknologi, ny konkurranse, endringer i etterspørsel osv. Historisk sett har all forskning på omstillinger blitt gjort på store etablerte bedrifter som prøver å reversere effekten av tapte konkurransefortrinn. Nyere forskning viser derimot at teoriene som blir presentert lengre ned kan være svært nyttige for nyetablerte bedrifer. De har muligheten til å inkludere teoriene i bedriftens strategi og struktur, slik at en eventuell omstilling går mye lettere.

tid for endringInnledningsvis ble det nevnt at det i 70% av omstillingsprosessene går den gale veien. Det vil heldigvis ikke si at 70% av bedriftene går konkurs, men det er fortsatt et svært negativt tall. Forandring er ikke enkelt og er komplisert som følge av at det er individuelt og at det dermed ikke eksisterer noe fasitsvar. Omstillinger kommer heller aldri uten kostnader.

Selv om vi lever i teknologiens tidsalder og har alt man måtte ønske seg av informasjon kun noen tastetrykk unna, kan det se ut til at det er nettopp dette som er noe av problemet. Det finnes altfor mange meninger, metoder og analyser som fører til at bedriftseiere drukner i informasjonsmengden.

Økonomene Michael Beer og Nitin Nohria tar for seg to hovedteorier for å gjøre det hele enklere. Teori E som er økonomisk basert og teori O som tar for selve organisasjonen. Teoriene befinner seg i hver sin ende av skalaen, hvor teori E kjennetegnes som en hard fremgangsmetode og teori O kjennetegnes som en myk fremgangsmetode.

Vi kjenner alle til teori E, hvor hovedmålet dreier seg om å få mest mulig utbytte til aksjonærene. Dette er utvilsomt teorien som skaper mest overskrifter og drama. Eksempelvis kan vi nevne Scott Paper’s, en bedrift som gjenomførte omstillinger i takt med teori E. Dette resulterte i at 11.000 arbeidere fikk sparken som følge av omfattende nedskjæringer, men tredobblet også aksjonærenes utbytte.

Teori O dreier seg derimot om å bygge opp et selskap som er basert på åpenhet og tillit mellom ansatte, som igjen skal gi økt produktivitet, lojalitet og omsetning. Selskapet skal bygges fra bunnen opp og ikke motsatt, som i teori E.

Forskning viser at omstillingen har størst sjangs for å lykkes hvis man henter litt fra begge teorier, til tross for dette opererer mange bedrifter med en “enten eller”-holdning. Skyldes dette at det blir for komplisert å jakte på den gyldne middelvei? En mulig forklaring finnes i de forskjellige forretningskulturene. Effektivitet og utbytte har alltid stått sentralt i land som f.eks USA og derfor vil teori E, eller hybrider med hovedfokus på teori E, stå sterkere i slike land. Det motsatte finner vi i Norge, hvor arbeiderenes ve og vel står sentralt.

Det er ihvertfall hevet over all tvil at kunnskap om omstilling er essensielt for å kunne skape en bærekraftig bedrift.

 

Kilde: Beer, Michael & Nitin Nohria, 2002, “ Cracking the code of change”, Harvard buisness reveiw.

 

Reklamer


Kategorier:diverse

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: