Om vi kaller alt innovasjon…

…så mister ordet sin mening. Du har kanskje lagt merke til det, nå skal alle drive med innovasjon. Alt som er av bedrifter, offentlig sektor og frivillige organisasjoner driver med det. På den ene siden er dette godt nytt, og jeg har stor interesse for innovasjon innen alle disse delene av samfunnet. Innovasjon skaper nødvendige endringer, løser viktige problemer og skaper nye markeder. IMG_1249Dersom man skal ha noe å leve av i framtiden, eller dersom man skal løse nye problemer som oppstår, så heter løsningen ofte innovasjon. På den annen side står vi nå i fare for å tømme ordet fullstendig for mening. Dersom enhver liten prosessforbedring, enhver morsom idè, enhver justering av produkt eller tjeneste kalles innovasjon så oppstår følgende problem: Vi mister synet for de store utfordringene det er å skape reelt nye ting, eller finne reelt nye måter å gjøre ting på. Vi mister også synet for hvordan innovasjon noen ganger brytalt ødelegger det gamle samtidig som det nye vokser fram (Schumpeter kalte dette «creative destruction»). – Og hvorfor er dette viktig? Vel, forbedring, læring, endring og innovasjon er alle begreper som – anvendt riktig – bidrar til å belyse fenomen som er viktige for oss. Og dersom alt får flyte sammen i en udefinerbar suppe så mister vi evnen til å snakke om disse tingene på en måte vi kan lære noe av.

En løsning på problemet ble foreslått på Harvard Business Reviews blogg nylig: Slutt å bruke ordet «innovasjon»! Hopp av mote-karusellen. Vær heller mer konkret om hva du egentlig mener, enten du mener nye produkter, nye markeder, nye forretningsmodeller, eller noe annet. Selv om denne løsningen egentlig ikke er så dum, så mener jeg at det finnes et enda bedre forslag: I stedet for å følge moten, kan vi insistere på å bruke ordene på mer presise måter, og kanskje reservere innovasjonsbegrepet for litt mer omfattende og kreativ nyskaping.

Reklamer


Kategorier:innovasjon, læring og omstilling

7 svar

  1. Oppdaget nå at professor Alf Rehn er opptatt av det samme problemet. Hans foredrag for ESBRI (svensk byrå for formidling av kunnskap om entreprenørskap og innovasjon) 15.januar vil streames. http://www.esbri.se/forelasning.asp?link=kommande&id=209

    • Problemet med å være mer konkret er at folk i lederposisjoner som ikke jobber aktivt med innovasjon ser på det som et fuzzy begrep og det er vanskelig å få dem til å bli fortrolig med det. Derfor blir det ofte evig dans etter å finne definisjonen, istedenfor å vise det gjennom konkrete arbeider. Slik har det iallefall vært for oss i Helse Bergen.

      • Interessant innspill. Innovasjon er ofte et ganske fuzzy begrep, enig, og kanskje er det en bedre tilnærming å vise det gjennom eksempler. Jeg er også ganske sikker på at man trenger litt ulike definisjoner i ulike settinger.

        Men om vi i det minste reserverer begrepet f.eks til ting/prosesser som er litt mer nyskapende, hvor løsningen er litt mer ukjent, hvor behovet for tverrfaglig samarbeid er litt større, og/eller hvor antallet elementer som må re-kombineres er litt høyere, så tror jeg kanskje det er håp…

      • Der er vi helt enige. Vi jobber nå med å definere nytt målbilde for innovasjon og da er et av forslagene å fokusere på prosjekter som gir vesentlig effekt i forhold til kvalitet og/eller kost/nytte. Men utfordringene er at en ofte får kommentaren at vi må også huske på at blant de mange små så kan det finnes diamanter…

Tilbaketråkk

  1. Innovasjon – produktutvikling? | entrepreneuriell

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: