Resources, capabilities and entrepreneurial perceptions

Skrevet av Simen Klafstad, Morten Davidsen og Sofia Su

Entreprenørskap er en av kjerneverdiene innenfor kapitalisme, og entreprenøren er drivkraften i markedet. Det behøver ikke være så dramatisk som Schumpeter fremstilte, fordi entreprenøren ikke bare behøver å bruke innovasjon i kriser, men kan også bruke innovasjoner i oppgangstider og i bedriftens vekst stadier, derav har vi intraprenørskap. Entreprenøskap er derfor noe som foregår hele tiden.

Denne artikkelen baserer seg mye på Penrose sin vitenskapelige artikkel ” The theory of growth of the firm”. Penrose bygger på oppfatninger og kunnskaper, hvor entreprenøren mener at han har rett mens alle andre har galt. Betydningen av entreprenørskap er at man er forskjellig fra andre og opptrer annerledes ut i fra situasjon til situasjon. Det er på den grunn av at vi tolker og oppfatter ting ulikt. Denne økonomiske betydningen av entreprenørens personlige kunnskaper kommer til forgrunnen av en subjektiv entreprenørskapsteori. Entreprenørskap krever som regel kjennskap til firmaets ressurser, indre arbeid, samt kunnskap om markedet og deres konkurrenter. Teorien bygger på at disse subjektive erfaringskunnskapene må oppdages gjennom utforskning og egen læring. Entreprenørens personlige kunnskap blir sett på som subjektivt fordi entreprenøren handler effektivt ut i fra kunnskaper han har tilegnet seg på unike måter. Kunnskapen og innsikten kan bidra til å forklare det heterogene nivået i gründervirksomhet. For eksempel bemerker Penrose at ved utvidelser av et firma hvor det kreves stor innsats, er man avhengig av faktorer som kreativitet, sans for timing og kunne forutse om tjeneste vil slå an i markedet. Forventninger til fremtiden er da viktig, slik at man kan lage fremtidig strategi via at man kombinerer forskjellige kunnskaper.

Kilde: Kor, Y.Y., Mahoney, J.T. and Michael, S.C. (2007) “Resources, Capabilities and Entrepreneurial Perceptions”, in Journal of Management Studies, vol.44(7)

Reklamer


Kategorier:diverse

13 svar

  1. Jeg forstår Kjetil. Som sagt tidligere er man avhengig av å foreta noen analyser for å se om et det riktig tidspunkt for produktlansering. Det vil være dumt å håpe blindt på å det skal bra uten at man har foretatt noen undersøkelser på om det kan gå bra eller ikke. Det er riktig slik Norman sier at det alltid er en sjanse for at alt går til «helvete» fordi det kan oppstå uforutsette faktorer man ikke har kontroll på. Det jeg mener er at analyser/undersøkelser er med å hjelpe deg til å konkretisere valget ditt hvis du har et produkt som har motatt god respons i selve idéfasen så lenge man ikke er altfor «obsessed» på at produktet er babyen din og du absolutt vil lansere det uansett hva. Eventuelt kan man skaffe seg en mentor som har kunnskaper og erfaring rundt det segmentet og markedet du beveger deg inn. Selve produktet må ikke nødvendvis bli ødelagt hvis du slipper det ut i feil tidspunkt, trendene kan jo snu seg og plutselig omdanner det feile tidspunktet til det motsatte fordi at segmentet ser behovet av produktet. Jeg tror det er viktig å være tålmodig når man slipper et nytt produkt og ikke tenke at det går dundass hvis responsen er dårlig i startfasen

    • Referer til Kjetil: «Men dog om man slipper det i feil tider er produktet/tjenesten ødelagt for livet da?» Det spørs også hvilket produkt det er og konkurransen. Men om produktet blir sluppet ut på feil tid og ikke overlever, kan det si mye om hvor svak produktet må ha vært. Et virkelig innovativt produkt burde tåle en del motstrøm.

  2. Jeg er enig i noe av det du skriver Rolf, men skjønner ikke helt når den «perfekte stormen» er? Det er vel de færreste som opplever at «kundene sikler etter produktet» og «media prøver å flå deg for informasjon» når de skal lansere produktet sitt??

    Jeg vil argumentere for at det er umulig å vite når man skal lansere et produkt. Man kan ikke se inn i fremtiden, og det er for sent hvis den «perfekte stormen» allerede har gått forbi uten at du har merket det.

    • Man må selvfølgelig se ann størrelsen på «stormen» iforhold til selskapet/produktet.. Jeg er delvis enig i at en perfekt timing er umulig å få til. Men jeg mener det er fullt mulig å få en bedre timing om man er bevisst på timingen av produktet ved å for eks. holde den igjen om man går igjennom en dårlig periode og føle på markedet når timing er «optimal» for den perioden man er i. Det er selvfølgelig ikke en vitenskap og faren ved å holde produktet for lenge blir jo at stormen går forbi, men faren ved å lansere det for tidlig blir som tidligere beskrevet at produktet kan være ødelagt.. Det gjelder å finne en balanse mellom disse to, der du verken er for ivrig eller venter for lenge. Men fremtiden er usikker og en perfekt timing vil nok nærmest være umulig ja…

  3. Om du slipper produktet ved en uheldig anledning kan det gi produktet et dårlig rykte iform av brukere som ikke er fornøyd med produktet som skriver om dette på forum, blogg o.l. og det vil nok slå kjepper i hjulet for en evt relansering om produktet er helt likt (eks). Det beste man kan gjøre er å ha produktet klart og vente på den “perfekte stormen” for lanseringen av produktet ditt, der partnerne skriker etter deg om å “seile”, kjøperne sikler etter produktet og media prøver å flå deg for informasjon om produktet.

    Jeg linker ved en god artikkel som beskriver 6-steg for en god produkt lansering.
    http://www.pragmaticmarketing.com//resources/6-secrets-of-a-winning-product-launch?p=2

  4. Hvordan kan men best måle når det er riktig timing og slippe en tjeneste/produkt? Har dere noen tanker rundt dette?

    • Veldig bra spørsmål. jeg referer til spørsmålet ditt hvor du lurer på hvordan man kan måle når timingen er riktig for å slippe en tjeneste/produkt. Per dags dato finnes det ikke noe instrument for taktisk måling av produktslipp. Men det er mange ytre faktorer man se på som foreksempel marked, økonomien, segmentet, etc. Foreksempel så vil det ikke være gunstig å slippe en ny båtbutikk når en finanskrise oppstår fordi dette er en av de første markedene som rammes. Hvis man skal se på produktslipp i forhold til god timing så mener jeg personlig at det er viktig å analysere markedet grundig, og deretter se på hva kundesegmentet ønsker og ikke minst om det er et behov i markedet du beveger deg inn. Som grunder mener jeg også at det er viktig å stole på magefølelsen din, så hvis analysene du foretar virker tilfrestillende nok så er det bare å kjøre på. Driter du deg ut har du lært til neste du skal slippe et annet produkt/tjenste. Det er viktig å lære å feile fordi hvis du opplever falgruvene er det lettere å unngå de til et senere tidspunkt.

      • Jo, jeg ser det du skriver. Jeg mener det er kjedelig å slippe et nytt produkt/tjenste man har klokketro på i feil tider og det blir drept pga det.

        Men dog om man slipper det i feil tider er produktet/tjenesten ødelagt for livet da? Eller kan man vente litt å relansere på et mer «riktig» tidspunkt, hva er dine/deres tanker rundt det?

      • Det er da alltid sjanse for at alt går til helvete, Kjetil. Det er åpenbart ikke noe konkret fasitsvar på hvilken tid som er best å lansere ett nytt produkt/tjeneste! :D <3

      • Det kommer jo litt an på hva slags produkt og hvilken kategori det er innenfor. Jeg vil tro man kan undersøke når «høytiden» for lignende produkter er og sikte seg mot det tidspunktet.

    • Jeg leste en artikkel som het «Should entrepreneurs plan or just storm the castle?». Der skriver de hvordan det å spå fremtiden er umulig fordi den er så usikker. De drøfter om hvordan det er bedre å øve seg på å takle endringer og gripe muligheter, fremfor å planlegge. Noen ganger må man bare hoppe i det og deretter takle hindringer som kommer når de kommer.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: