How Entrepreneurs Craft Strategies That Work

Skrevet av Hilde Sandvold og Siw-Heidi Thomas

I en del økonomisk-administrative fag fremstår forretningsplanen som et alfa og omega, og man kan nærmest få inntrykk av at man med en god forretningsplan er garantert suksess.

Amar Bhidé argumenterer i artikkelen «How Entrepreneurs Craft Strategies That Work» for at detaljerte forretningsplaner og omfattende analyser av forretningsmuligheter kan være en hemsko for suksess i oppstartsbedrifter.

Som et strategisk dokument for oppstartsbedriften er forretningsplanen egentlig av begrenset verdi, men helt nødvendig for å kunne innhente kapital fra andre enn FFF (Family, fools and friends). Den viser at gründer/entreprenør forstår og har vurdert hva som skal til for å bygge en virksomhet.

Forretningsplanen er ingen krystallkule: det er umulig å forutsi alle situasjoner, utfordringer og muligheter som oppstår. Innen man har undersøkt alle muligheter kan momentum være over; markedet er ikke lenger åpent for denne løsningen, eller noen andre har kommet en i forkjøpet.

Så hvordan lager entreprenører strategier som virker?

Bhidés artikkel presenterer noen tommelfingerregler entreprenøren bør legge seg på minnet under forretningsutviklingen.

Først handler det om å skille klinten fra hveten, ved å sile ut de lovende mulighetene fra de uten potensial. Entreprenører kan ofte ha et vell av ideer, og det å frigjøre tid og energi til å forfølge de virkelig gode ideene er essensielt.

Videre bør entreprenøren være gjerrig med analysene, dvs. fokusere på de kritiske problemstillingene og ikke forvente et fullstendig virkelighetsbilde av marked og muligheter.
Hvilke analyser som er mest verdige nærmere undersøkelse og allokert budsjett varierer med karakteristikkene til hver bedrift.

Til slutt understreker han fordelene ved å integrere handling og analyse i en kontinuerlig prosess hvor tilbakemeldinger hele tiden justerer kursen videre. En slik prosess involverer også ekstrovert nettverksbygging hvor enhver ny kontakt blir sett på som en potensiell ressurs videre. Entreprenøren må ha selvinnsikt nok til å godta at man kan ha tatt feil, og endre kurs om nødvendig.

“Entreprenører bruker de tilnærminger som fungerer: de er raske, billige og riktig timet.”

Kilde: Bhide, A. (1994), “How entrepreneurs craft strategies that work”, in Harvard Business Review, March-April 1994

Reklamer


Kategorier:diverse

8 svar

  1. Plan eller ikke plan, så er jeg enig i at det viktigste er å hele tiden være dynamisk og villig til å justere veien til foretaket ditt. Det å benytte nettverket sitt aktivt og lytte til tilbakemeldinger kan være «make or break», uansett hvor bra forretningsplan man måtte ha.

    I artikkelen «Teoretiske tilnærminger til forståelsen av vekst i små og mellomstore foretak» går forfatteren gjennom noe som kalles vekstfasemodeller, representert i denne artikkelen ved Greiner (1972) og Churchill & Lewis’s (1983). I disse modellene poengteres det at det er viktig å være dynamisk også med tanke på organisasjonsstrukturen, og at man hele tiden må endre denne i takt med veksten.

  2. Enig med Gøran, og tankene om at Bhide kan være roten til LEAN-systemet. Har lest en del om dette, og man kan dra mange paralleller med denne artikkelen. Noe av det viktigste jeg dro med meg fra denne artikkelen, var fordelene med intergreringen av analyse og handling som ble trukket frem. Og viktigheten av stadige tilbakemeldinger, og at enhver ny kontakt blir sett på som en potensiell ressurs i fremtiden. Jeg brenner litt for viktigheten av dette for oss som gründere at man må bli god på å alltid være «selgende» i møte med nye mennesker. Man vet aldri hvor du finner den neste samarbeidspartner og eller investor!

  3. Denne artikkelen fra 2011 trekker linjer mellom Eric Ries (lean-pionér), Blank og Bhide: http://www.forbes.com/sites/carlschramm/2011/09/28/our-economy-needs-innovation-new-ideas-and-scalable-businesses/

    Så du er nok inne på noe der, Gøran!

  4. Dette minner om artikelen til Saras Sarasvathy om «causation and effectuation» der hun fokuserer på verdien av å sette i live idéer og strategier, og lære etterhvert som man tester ut forskjellige teorier.

    Jeg er veldig enigi i at man ikke kan holde seg til én forretningsplan som blir skrevet for å hente inn kapital under oppstarten, men i hvor stor grad trenger man en overodnet retning og strategi? Det er fort gjort å bevege seg bort fra det som skaper verdi til kunden og tilpasse produktet til egne preferanser, produksjon eller nære substitutter/konkurrenter.

    Hva er deres tanker rundt å oppdatere forretningsplaner underveis og jobbe med såkalt «business model innovation»?

    • Jeg er enig i at man kan trekke linjer til en effectuation-prosess, men jeg synes det er viktig å ikke la idéen om effectuation være den eneste framgangsmåte. Jeg siterer Sarasvathy: «note that effectuation is suggested here as a viable and descriptively viable alternative (…) – not as a normatively superior one). Senere skriver hun også «it is necessary to emphasize that effectuation processes are not posited here as «better» or «more efficient» than causation processes in creating artifacts such as firms, markets and economies».

      Jeg liker godt når forfatterne minner oss på at deres ord og overbevisning ikke er ment å være og ikke burde være fasiten. Det er jo ingen fasit på hvordan man oppnår suksess (da ville vel ingen feilet?). Det virker ut i fra hva dere skriver at Bhidé skriver med stor overbevisning og lite rom for at utviklingen av forretningsplan kan være til nytte i noen sammenhenger. Stemmer dette? Det er kanskje ment som et dytt i den retning at man ikke skal bruke FOR mye tid på det? (det må nevnes at jeg ikke har lest artikkelen, dessverre)

      • Bhide argumenterer for at forretningsplanen har sin nytte, men at den ikke må brukes som en bibel. Tror også man må ha i tankene at Bhide skrev denne artikkelen i 1994, og da var kanskje det en relativt ny holdning eller tanke om forretningsplanen? Derav kraftigere argumentasjon mot kanskje?

  5. Denne artikkelen virket spennende. Det slo meg at strategiene til Bhide i stor grad er lik med dagens populære LEAN-«strategier». Her er en fin artikkel om LEAN-Startup (Steve Blank, 2013!):

    https://archive.harvardbusiness.org/cla/web/pl/product.seam?c=29512&i=29514&cs=72931baa3b05f76aca8090b33db139b0

    Eksempelvis:
    Bhide: «Entreprenøren må ha selvinnsikt nok til å godta at man kan ha tatt feil, og endre kurs om nødvendig»
    LEAN: «Pivot»

    Kanskje Bhide sine tanker/strategier var spiren til hele LEAN-systemet??

    • Hei Gøran. Ja, Bhide har levert solid forskning på entreprenørskap i mange år, så det kan veldig godt hende at Blank og andre har latt seg inspirere!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: