Survival of the biggest

Blogginnlegg gruppe 4, ENT3503: Michelle H. Stensrud, Marthe B. Hjelmås og Nickolas A. Tomasgaard

Hvilke bedrifter klarer seg og hvilke er det som ender med konkurs? Dette spørsmålet er nok i de fleste entreprenørers tanker fra tid til annen og et emne det er forsket en hel del på de siste tiår. I sin artikkel ”Determinants of small firm survival and growth” ser professor Robert Cressy på flere studier gjort omkring emnet vekst og overlevelse for bedrifter, og åpner opp for en diskusjon omkring hva som skal til for at såkalte ”små” bedrifter overlever.

Hva menes med liten bedrift, når er den i vekst og er den vellykket?
Hva som kan defineres som en liten bedrift vil variere ut i fra hva man legger til grunn. Et lite børsnotert selskap kan for eksempel være et stort AS. Derimot for å kunne se sammenhengen mellom flere bedrifter er det nyttig å definere benevnelsen ”små” noe ytterligere. Artikkelen til Cressy forholder seg til begrepet som nevnt i en undersøkelse gjort i 1998 av Berger og Undell hvor ”liten bedrift” defineres som en kombinasjon mellom antall ansatte og årlig omsetning (hvorav antall ansatte ligger mellom 5 og 20 og en årlig omsetning som ikke overskrider $2mill).

For å videre kunne vurdere en bedrift sin vekst og overlevelse er det også nødvendig å plassere et vist rammeverk rundt disse to begrepene. Kort fortalt må vekst sees på som mer enn kun profitt og omsetning, særlig med tanke på nyoppstartede bedrifter. Ettersom en bedrift under oppstart gjerne velger å plassere sine midler direkte tilbake i bedriften blir det mer nøyaktig å se på endringen i form av antall ansatte, salg og endring i eiendeler. En mindre bedrift vil heller ikke ha samme mulighet for å ta opp lån sammenlignet med en større bedrift og vil derfor ikke kunne øke sin kapital i like stor grad.
Videre Ser Cressy på bedrifters evne til å overleve. Overlevelsen må sees i lys av mer enn bare tid. Hvor vidt en kan si at en bedrift har overlevd eller ikke avhenger også av hva som er eierens intensjon. Bedrifters levetid vil være variert, og fiasko for én entreprenør kan være suksess for en annen. Cressy velger derfor å klassifisere mellom frivillig eller ufrivillig ”exit” som en definisjon på hva som kan ansees som overlevelse. Altså hvor vidt bedriften er solgt, fusjonert eller lagt ned av eierne (frivillig ”exit”) eller om bedriften er slått konkurs (ufrivillig ”exit”).

Så hva kommer han frem til? Det er ingen grunn til å bygge opp forventningene rundt en løsning på ”den perfekte bedrift”. I sin artikkel ser Cressy på flere studier tilknyttet ulike bedrifters vekst og overlevelse. Resultatet viser primært forskjellen mellom små og store bedrifter, fremfor en bestemt og fordelaktig bedriftsmodell.

I en studie gjort i England av Peter Hart og Sigbert Prais kommer det frem at de mindre bedriftene vokser hurtigere enn de store. Denne oppdagelsen var et resultat av deres videreutvikling av ”Gibrat’s law” som er en matematisk tilnærming på sammenhengen mellom størrelse, tid og vekst i større bedrifter. I tillegg viser en studie gjort av Boyan Jovanovic, senere støttet av Dylan Joans-Evans (hvor Evans også la til bedrifter med helt ned til én ansatt) at små bedrifter feiler mer enn de som er større. Og at yngre bedrifter er mer utsatt til å feile enn eldre bedrifter. Mest sannsynlig på grunn av deres manglende erfaring som Jovanovic selv beskriver det. Jovanovic kommer også frem til at veksten avtar jo større bedriften blir.

Videre viser artikkelen at etter 4 år er 75% av de store bedriftene fremdeles i live, mens kun 44% av de små er det. Det er likevel verdt å merke seg at dersom en bedrift overlever de 2-3 første årene etter oppstart (første halvdel av perioden omtalt som ”the valley of death”), er sjansene for overlevelse på sikt betydelig større, også for små bedrifter.

Kort oppsummert ser man at de større bedriftene har økt mulighet for overlevelse, men kun i startfasen og at årsaken for dette er omdiskutert. Kanskje er det fordi større bedrifter involverer flere partere som igjen øker kompetansen. Ut fra artikkelen til Cressy kommer det frem at mindre bedrifter vokser hurtigere enn de større bedriftene, men at disse har økt risiko for fiasko.

Kilde: Cressy, R. (2006) “Determinants of Small Firm Survival and Growth”, in Casson, M. et al. (eds) The Oxford Handbook of Entrepreneurship, Oxford University Press

Reklamer


Kategorier:diverse

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: