Forretningsmodeller, et konkurransefortrinn i seg selv?

Blogginnlegg gruppe 7, ENT3503: Maren Fiskerstrand, Ane Haugen og Mastaneh Henatsam

Artikkelen «Business Models, Business Strategy and Innovation», skrevet av David Teece, har som hensikt å fremme forståelse for forretningsmodeller og utforske dens forbindelser til forretningsstrategi, innovasjonsledelse og økonomisk teori. Artikkelen er delt opp i åtte deler som omhandler grunnleggende teori, ulike forretningsmodeller, strategi og konkurransefortrinn.

Alle bedrifter har implisitt eller eksplisitt en form for forretningsmodell. En forretningsmodell gjenspeiler ledelsens hypotese om hva kundene ønsker, hvordan de vil ha det, hva de er villige til å betale, hvordan bedriften kan best organiseres for å møte kundenes behov, og få godt betalt for å gjøre det. I vår presentasjon ønsker vi å øke deres forståelse for essensen av forretningsmodeller. En forretningsmodell er dynamisk, og i kontinuerlig endring. Modellen kan i seg selv være et konkurransefortrinn, dersom den er differensiert og vanskelig å kopiere. Flere bedrifter har måttet omstille sin forretningsmodell på grunn av teknologiske gjennombrudd, som vi vil komme med flere eksempler på.

Den tradisjonelle markedsundersøkelsen gir ofte ikke tilstrekkelig empirisk grunnlag for en suksessfull forretningsmodell. Entreprenøren trenger å tilegne seg ny kunnskap, og lære om kundesegmentenes behov og fremtidige trender i markedet.

Denne artikkelen passer godt for nyetablerte bedrifter, så vel som godt etablerte bedrifter i markedet, da den belyser viktigheten av en god forretningsmodell med kontinuerlige endringer i tillegg til en god ledelse, dyktige ansatte og overlegen teknologi.

Kilde: Teece, D. J. (2010). Business models, business strategy and innovation. Long range planning, 43(2), 172-194.

Reklamer


Kategorier:diverse

3 svar

  1. Artikkelen gir en god pekepinn på hva slags spørsmål en entreprenør bør stille seg for å utforme en suksessfull forretningsmodell, men nevner flere ganger at markedet er i kontinuerlig endring og at det bør gjenspeiles i en dynamisk forretningsmodell. Det gis flere eksempler på ulike forretningsmodeller for ulike bruksområder og bransjer, som kan imiteres og brukes i praksis, men absolutt ingen oppskrift.

    • Ok. Det er jo vanskelig å fremstille en mal som passer for alle, så universelle spørsmål og eksempler er vel noe av det nærmeste man kan komme. Høres veldig interessant ut, gleder meg til å høre mer på onsdag. :)

  2. Synes dere artikkelen presenterer praktisk kunnskap om hvordan man faktisk kan utvikle en konkurransedyktig forretningsmodell, eller er det mer en akademisk analyse av ulike faktorer og bruksområder?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: