Exit-strategier tidlig i planleggingsprosessen

Blogginnlegg gruppe 13, ENT3503: Mats Breesth Kristiansen, Magnus Sølna Jacobsen og Herman Øen

Artikkelen ”Entrepreneurial exit as a critical component of the entrepreneurial process: Theoretical development” er skrevet av Dawn R. DeTienne i 2010. Den har til hensikt å fremheve viktigheten av exit-strategier allerede på et tidlig tidspunkt i oppstartsprosessen. DeTienne mener at jo tidligere man (som entreprenør/grunnlegger av et selskap) legger en plan for hvordan og når man skal forlate selskapet man har bygget opp, jo større sannsynlighet er det for at det faktisk ender på denne måten. Dersom man heller venter med å legge en exit-strategi, vil man oppleve stadig flere dilemmaer når dagen faktisk kommer. Det er nemlig ikke snakk om hvorvidt man skal selge seg ut og forlate selskapet eller ikke, men snarere et spørsmål om når og hvordan. En exit er på sikt uunngåelig.

Forskningen som danner grunnlaget for artikkelen, skal etter sigende antyde at det er ulike utfall knyttet til om man tar utgangspunkt i selskapet, kontra om man fokuserer på grunnleggeren som individ. Det meste av tidligere forskning har nemlig fokusert på selskapet som helhet, mens denne artikkelen tilhører en minoritet i kraft av at den setter grunnleggeren som individ i sentrum av forskningen.

Artikkelen skiller mellom eierskap i kraft av sin egenandel, kontra såkalt psykologisk eierskap. Man mener at det er en glidende overgang mellom disse to. I starten har man som grunnlegger en konkret eierskapsfølelse i form av at man har satset penger på prosjektet og har et ønske om (på sikt) å få noe tilbake igjen. Med tiden, vil derimot eierskapsfølelsen begrunnes i indre, psykologiske forhold. Ettersom selskapet vokser, kjenner man på følelsen av å ha kontroll og makt, man får selvtillit av at andre ser opp til deg som grunnlegger, ettersom du er den personen som sitter på mest kunnskap om selskapet. Og selvsagt går det noen tanker rundt all den tiden, den energien og de ressursene man har lagt ned i selskapet. Vi ser her i klarhet hvorfor det blir vanskeligere å planlegge en exit jo lenger man venter. Dette ettersom man får en stadig sterkere identitetsfølelse til bedriften sin, jo lenger man jobber med den og det blir dermed stadig vanskeligere å tenke tanken om å forlate ”sin beste venn” – bedriften man grunnla.

DeTienne ønsker å gjøre kunnskapen om exit og exit-strategier til en selvsagt del av undervisningen i entreprenørskap på universiteter verden over og håper som konsekvens av dette at forskningen på dette området skal bli mer utbredt og dyptgående. Per i dag finnes det heller lite forskning på exit-strategier. DeTienne poengterer spesielt at utfordringene ligger i å finne en grunnleggende rød tråd, på tvers av verdens ulike kulturer, for i dag ser man veldig ulike holdninger til emnet på tvers av kulturer.

Kilde: Journal of Business Venturing – Dawn R. DeTienne (2010) – Colorado State University, Fort Collins, United States

Reklamer


Kategorier:diverse

5 svar

  1. Dette var en veldig nyttig artikkel i forhold til exit. Selv synes jeg ofte exit rammer bedrifter når bunnen er nådd og det rett og slett ikke er noen annen mulighet. Ettersom artikkelen sier noe om det psykologiske eierskapet, tenker jeg at de gründerene eller eierne som opplever nådd bunn, får en form for psykisk skade. Vi vet at pysykologien innenfor organisasjonsledelse sier noe om at tidligere erfaringer påvirker de nye erfaringene vi gjør. Dermed er det gitt at en eier med dårlig erfaring innen exit, vil mest sannsynlig klare å kjøre neste bedrift ned til exit ettersom de psykiske erfaringene er tilstedet.
    Et godt eksempel er jo Vidar Volvik, som i mine øyne aldri har opplevd en rolig og kontrollert exit utgang. Det finnes jo selvsagt empiriske studier, som viser at nødvendigvis ikke dette stemmer. Men skulle vi gå for teorien, er en eier som opplever exit dømt til fremtidige exiter.

  2. Artikkelen vinkler exit i hovedsak utifra en grunnlegger alene, altså på individnivå. Dette står i kontrast til det meste av tidligere forskning på feltet, da man tidligere har forsket med selskapet som helhet i sentrum. En exit er ikke nødvendigvis et nederlag, ettersom det faktisk ikke trenger å bety at selskapet ikke har lyktes med sine mål. Faktisk kan det være tvert om; på et punkt kan selskapet bli så stort at grunnleggeren ikke lenger sitter på nødvendig kompetanse og dermed beskutter å selge seg ut og heller la høyere utdannede eller mer kompetante mennesker ta over styringen. Dette er snakk om en modningsprosess.

    Fordelen med å legge en exit-plan tidlig, begrunnes i at man som grunnlegger i starten har mye eller all «makt» og kan i ro og mak overveie ulike scenarioer og måter å takle disse på. Under en eventuell vekst, blir situasjonen mer komplisert, da flere ansettes, mer kompetent personell innhentes og faren blir større for at grunnleggeren mister makten han/hun i utgangspunktet satt med.

  3. Dere kommer sikert til å touche inn på dette i morgen, men når man lager en exit-strategi/plan, hvem er det som i hovedsak lager og planlegger denne? Er det eier alene som gjør dette eller lager man denne planen sammen med andre (de i styret) i selskapet?

    Spennende artikkel! Gleder meg til å høre mer i morgen, da vi vurderer å knytte inn exit-strategy opp mot vår oppgave.

    • Hvis eieren ene og alene skal fremlegge en exit strategi, kan det jo hende at det psykologiske eierskapet blir en fallgruve? Eieren vil med høy sannsynlighet kjempe med nebb og klør for beskytte dette «barnet» sitt, noe som fort kan resultere i at eieren klatrer på toppen av «ladder of inference» hvor man fortrenger de objektive faktaene og tar beslutninger på vegne av dette. Eierens ego kan gå fremfor selskapet gode.

      Ved å spre ansvaret på flere individer(styret), vil jeg tro at man kan eliminere denne fallgruven.

      Selv om forskning viser at en exit er uunngåelig,vil jeg tro det ligger i ryggmargen på eiere og grundere at exit ses på som et nederlag. Denne artikkelen, samt annet arbeid av DeTiennes jobber med å endre denne tankegangen og argumenterer for at man ikke skal skjemmes over en exit.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: