Sosiale medier som verktøy i oppstart av ny virksomhet

Gjesteblogger: Nickolas Tomasgaard, 2.kl ENT-ØK, 2015

Harnessing-The-Growth-of-Social-Media-in-Southeast-Asia-Cogs-Agency-Digital-Jobs-300x228For entreprenøren kan sosiale medier være et uvurderlig verktøy for å bygge opp verdi rundt det du ønsker å promotere. Derimot kan man kaste bort flere timers arbeid dersom man ikke utnytter mediet på riktig måte. Det er særlig en gruppe entreprenører som har noe å lære om sosiale medier, og det har tett sammenheng med alderen. En gruppe som må danne seg dypere forståelse av hva som fungerer på de ulike kanalene i kommersiell sammenheng er de yngre brukerne. Nei det var ikke en skrivefeil. Mens de som er født på 80 tallet og senere kan sies å ha blitt født inn i den digitale alderen, og derfor skaper språket på de ulike kanalene. Har de eldre lært seg språket og bærer derfor en aksent som følger av dette. Derimot betyr ikke en annerledes uttalelse at man ikke bruker mediene riktig, fordelen med å lære seg noe er at man blir tvunget til å sette seg inn i det. Ulempen med å bli født inn i noe er at man gjerne tar det for gitt. Vi yngre, og da inkluderer jeg meg selv, glemmer gjerne at kanalene har en egenart. Stolt og bestemt tror vi at vi har forstått helheten og trendene som har vært. Ubevisst gjør vi kanskje det, men det er noe helt annet når du skal bruke dette til å promotere deg selv eller ditt produkt.

For eksempel kan det være nyttig å sette seg inn i litt statistikk, det vil gjøre det enklere å eliminere noen kanaler du kanskje har lurt på om vil fungere for ditt produkt. Kun 17% av de i alderen 16-24 år leser blogg. (Se SSB tabell 39 s.60) Derfor er kanskje ikke blogg der du starter å promotere deg selv. På Twitter finnes det en overvekt av menn, hvor det motsatte gjelder for Instagram. Man ser også at Facebook begynner å miste sin dominerende rolle blant de unge. Derimot vokser Snapchat frem som den nye kanalen vi sosialiserer på. Se mer om dette her. ”Ja dette visste jeg jo allerede” tenker du kanskje. Gjør du egentlig det? Du kjenner deg kanskje igjen i bruken, men for å gjenta meg selv: hvordan skal du utnytte dette som entreprenør?

Det er her ordene egenart og mediesamspill kommer inn. Gitt du har forstått det elementære med de ulike kanalene, hvordan de fungerer rent teknisk osv. og du vet hvilke kanaler du vil fokusere på, da vil det neste være å sette seg en plan for hvordan du skal utnytte de ulike kanalenes egenart. Eksempelvis så er Instagram og Facebook mer personlig enn Twitter. Det betyr at du ikke legger ut lenker til produktomtalen din på Facebook, eller at du greier ut om hvor bra produktet ditt er på Instagram. Her skal du danne et personlig innhold som bygger relasjon mellom deg/ditt produkt og din målgruppe. Du kan se det opp mot at du ikke ville brukt Facebook til å kjøre politisk debatt på veggen din. Du deler heller bilder fra ferien din. Altså det personlige, det som gjør at følgerene dine blir interessert i å følge utviklingen. Utfyllende produktbeskrivelse og omtale kan du ta en annen plass, eksempelvis blogg eller nettside. ”Du skrev jo nettopp at blogg ikke var noe man prioriterer”. Ja, men vi kommer tilbake til det straks.

Det handler altså om å forstå kanalenes egenart, hva funker på denne kanalen i motsetning til denne osv. Hva er det folk forventer å se når de logger på mobilen. Jeg kommer ikke til å redegjør for dette her, men er du nysgjerrig så svarer jeg gjerne på kommentarer under! (nå bruker jeg kanalens egenart, jeg legger ikke ut en link som forteller deg hvor du kan lese mer om dette, men oppfordrer deg til å delta i kommentarfeltet. Da skaper jeg engasjement som hever den sosiale verdien. Slik øker jeg mulighetene for at flere deltar i diskusjonen og blir kjent med det jeg vil promotere.)

Da kommer vi tilbake til hvorfor blogg eller nettside plutselig var relevant. Så snart du har forstått de ulike kanalenes egenart kan du tenke over hvordan du vil at disse skal spille sammen. Du vil fortelle den samme historien på de ulike kanalene, men på forskjellige måter. Ikke legge ut de samme bildene på hver kanal, det er kjedelig og gir leseren ingen grunn til å velge den ene kanalen fremfor den andre. Ettersom befolkningen er delt mellom de ulike kanalene, flere gutter på Twitter, jenter på insta osv. vil du naturligvis komme ut på flest mulig kanaler for å nå enda flere. Du vil at de skal først sjekke face, for så sjekke insta slik at de kan få enda mer påfyll. Men dette krever at du vet hvordan man drar en rød tråd mellom de ulike kanalen uten at du gjentar deg selv.

Et eksempel på en som får dette til er bloggeren Funkygine. Hun skaper det personlige forholdet gjennom snap, forteller en historie på insta og utdyper det hele på bloggen. På den måten skaper hun en slags ”lockin effekt” som gjør at du som leser oppsøker de ulike kanalene for å få hele historien, sett fra alle synsvinkler. I tillegg til at hun ikke mister følgere fordi hun klarer å fortelle hele historien på de ulike kanalene individuelt.

Kort oppsummert så er sosiale medier mer enn bare kanaler du ”scroller” deg gjennom, de er også nyttige verktøy om du bruker de riktig. Det krever at du setter deg ned og planlegger hvordan du vil bruke de ulike kanalene. Det å fortelle en historie er viktig, da gir du følgerene grunn til å holde seg oppdatert. Derimot må du klare å forme innholdet slik at du ikke gjentar deg på de ulike kanalene, da mister du overraskelses momentet som driver brukeren fra en kanal til den neste.

Lykke til!

Advertisements


Kategorier:diverse

9 svar

  1. Syntes dette var et veldig interessant tema for drøfting og du har men noen gode poeng. Jeg lurer på hvordan du ville brukt for eksempel brukt snapchat for å markedsføre et produkt?

    • Det er et godt spørsmål Marthe. Ettersom det er vanskelig å måle respons på Snapchat kan det også være vanskelig å eksperimentere og finne ut hva publikum liker. Det er noen ting man kan tenke over for det om, særlig det at Snapchat er en privat kanal og at det derfor er viktig å spille på det personlige. Det kan også være en ide å se på mulighetene for å ha filmer som ikke nødvendigvis trenger lyd for å formidle budskapet.

      -Nickolas

  2. Flott innlegg Nickolas. Det er, som du skriver, ikke tilfeldig med hva, når, hvordan og hvor man poster det som man ønsker å belyse på sosiale medier. Som entreprenør, for eksempel, er det greit å være bevisst på dette og utnytte denne kunnskapen. Det er gjort undersøkelser på dette.
    Denne linken viser hvordan nå bedre ut, altså den beste og verste tiden å «poste» på ulike sosiale medier: http://www.fastcompany.com/3036184/how-to-be-a-success-at-everything/the-best-and-worst-times-to-post-on-social-media-infograph

    • Kult Frøydis:) tror du det er anderledes for den norske kulturen når det er best å poste?

      • Det er jeg usikker på, er selv bare aktiv på fb, og fant ingen tilsvarende undersøkelse om dette for Norge. Fant derimot tall og statistikk over antall brukere fra diverse sosiale medier. Erfaringsmessig har jeg opplevd mange ganger at når jeg poster noe på fb-veggen min sent på natten, blir disse ikke lagt merke til. Men, jeg har heller ikke gått inn for å sanke likes. Profesjonelle bloggere derimot, de er bevisste på hva de poster til hvilke tider, for å treffe optimalt. Har nok vært mye å prøve seg frem i terrenget. I alle fall kom dette frem via et intervju jeg leste for en god stund tilbake av Isabella Lövengrip (blondinbella), regner med at hun ikke er den eneste. En annen faktor som heller ikke er tilfeldig, er at sosiale medier er en lønnsom markedsføringsarena. Facebook endret deler av sin inntektsmodell i fjor høst, fra å styre annonser, til å kjøpe opp annonseteknologien Atlas fra Microsoft. (http://www.digi.no/bedriftsteknologi/2014/09/29/na-vil-facebook-bli-annonse-gigant). Dette ble litt på siden av innlegget du skrev. Uansett tror jeg det lønner seg å forstå hvordan de ulike sosiale mediene er lagt opp, og hvilke segmenter de retter seg mot, slik du beskrev det i innlegget ditt. Synes det er et interessant tema du belyste Nickolas.

      • Kjekt å høre Frøydis:) Det er absolutt mye å hente ved å sette seg inn i de ulike kanalenes styrker og svakheter.

        -Nickolas

  3. Kjekt du spør Michelle!
    En god historie handler i korte trekk om å fortelle hva du gjør og hvorfor du gjør det. Det å poste et tilfeldig bilde er som regel kjedelig, men settes det inn i en større sammenheng treffer det plutselig en målgruppe.

    Det er viktig å huske på at fortellingen starter før du bestemmer deg for å ta bildet. Det er i planleggingen det er viktig å tenke over hvilke verdier du vil skal nå publikum samt danne grunnlaget for historien.

    Man kan se det i tradisjonell markedsføring hele tiden, men i mer konsis form. Eksempelvis: i stedet for å reklamere for en kameralinse ved å fokusere på spesifikasjonene, setter du det inn i en historie som viser en person som tar bilder i krevende omgivelser og derfor trenger god zoom. Man må tenke ”the big picture” ;)

    Godt eksempel på noen som forteller en god historie er Facebook gruppen ”Humans of New York”. Om du tar en kikk på denne kan du tenke litt over hvilke verdier du tror skaperen av siden prøver å formidle. Du vil se at dette hele tiden er et gjennomgående tema på siden.

  4. Spennende blogginnlegg, Nickolas.! Ser du følger med i sosiale medier faget ditt :) Av nysgjerrighet; kunne du ha utdypet hvordan man forteller en god historie i sosiale medier?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: