Hvorfor vekst?

Da er det igjen tid for vårsemester og en kombinasjon av lærer- og studentblogging om utfordringene ved  å skape eller håndtere bedrifter som vokser. Det er på en måte her entreprenørskapsutfordringene virkelig kommer til syne! En bedrift som ikke bare overlever, men som vokser, og kanskje som bidrar til vekst – i økonomien, i arbeidsmarkedet og for gründerne.

Et blodferskt eksempel på en bedrift som allerede fra starten av er giret for svært høy vekst er marked.no (i skrivende stund ikke operativ, men blir det i løpet av uken). Med eiere som (1) kjenner dagligvaremarkedet meget godt, (2) kan få til teknologi og logistikk i stor skala, og (3) har ambisjoner om å endre dagligvaremarkedet i dette landet (intet mindre), må vi forvente en meget offensiv satsning. Spør du meg er det på tide at vi får handle matvarene våre på nett, her ligger Norge langt etter mange andre land. Nordmenn går i gjennomsnitt ca.4-5 ganger på butikken hver uke! Har vi ikke annet å bruke tiden på?

Andre ganger er vekst et resultat av flaks. Det vi vet er at vekst alltid, uansett årsak, byr på tøffe utfordringer – har man penger nok til å håndtere veksten? Klarer organisasjonen å levere så kundene blir fornøyde? Klarer man å strukturere bedriften slik at veksten fører til lønnsomhet? Går det an å fortsette å være innovativ når bedriften vokser seg stor? Dette er viktige problemstillinger som vi vil berøre i bloggposter og forelesninger gjennom dette semesteret. Enten du er student eller kom innom bloggen av andre grunner: god lesning!

Advertisements


Kategorier:diverse

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: