Mikrobryggerier i vekst

Vi snakker altså om vekststrategi og entreprenørskap, og da spiller det ofte en rolle hvordan bransjen ser ut. En bransje hvor et spesielt produktsegment er i kraftig vekst, er øl. Fra USA rapporteres det nå at mikrobryggeriene har vokst fra 5% til 11% markedsandel nasjonalt på bare 5 år. Vi snakker om en enorm vekst for entreprenører i dette markedet.  Growth-Small_HRDet er klart at mulighetene kan være bedre dersom man kan henge med på en generell markedsvekst som dette. I Norge har vi sett framveksten av ganske mange, og ofte veldig flinke ølbryggere. I det siste ser vi at Sagene Bryggeri tenker stort og industrielt fra start, mens andre starter små kombinerte steder av bryggeri og pub. Blant sistnevnte har Akershusgruppen gjort en veldig fin jobb med Amundsen (v/Rådhusplassen), Nydalen, Homan, Royal, etc etc. Amundsen Bryggeri solgte 200.000 liter eget øl i fjor, en vekst på 45%. Men de gir seg ikke, nå lager de større produksjonslokaler, og vil kunne lage 1000.000 liter i året fra høsten av.

Dette er eksempel på godt håndverk, god timing og ambisiøs vekststrategi. Med meget gode produkter (kompetanse) som basis kan de utnytte og bidra til å styrke nordmenns preferanser for litt bedre øl enn industri-pils. Det kan godt tenkes at aktører som er i front vil møte noen utfordringer på veien, men samtidig synes det ganske klart at markedet for håndverksøl vil vokse ganske mye mer framover. Men da trengs gode aktører som går foran og viser hvordan det kan gjøres.

Advertisements


Kategorier:diverse

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: