Innovasjon i samarbeid

av Paal Stian, Anniken og Christiane.

Artikkelen tar for seg hvordan bedrifter, små og store, kan organisere seg og samarbeide for å oppnå vekst og verdiskapning. For å oppnå dette introduserer de to konsepter; strategisk entreprenørskap og samarbeidsinnovasjon.

Med strategisk entreprenørskap refererer artikkelen til selskap som ønsker å prestere stort ved å alltid søke etter nye muligheter og fordeler. Mulighetssøkende aktiviteter er nødvendig for entreprenørskap og fordelssøkende aktiviteter er nødvendig for strategi. Et selskap som ønsker vekst på en kontinuerlig basis kan ikke basere seg på en av delene alene. Det handler om å utnytte sine konkurransefortrinn og identifiserer ideer som vil skape fortrinn senere.

Samarbeidsinnovasjon går ut på å dyrke innovasjon  på kryss av selskapers grenser gjennom deling av ideer, kunnskap, ekspertise og muligheter. For små selskaper betyr dette at de kan beholde sin kreativitet og fleksibilitet. Samtidig kan de gjennom samarbeid med en større bedrift, skalere en innovasjon og treffe markedet raskt og effektivt. Store selskaper har ofte en byråkratisk og kompleks struktur, som kan hindre innovasjon og utvikling. Mindre selskapers måte å tenke på kan være fordelaktig med tanke på en åpen innstilling til å søke nye muligheter.

Teoretiske perspektiver på integrering av konseptene..

  1. Nettverksteori – Fokuserer på forholdet mellom selskaper og hvordan dette påvirker selskapers oppførsel og resultater. Kvaliteten på forhold mellom individer, selskaper og grupper er helt avgjørende for vellykket innovasjon.
  1. Læringsteori- ser på hvordan selskaper bygger opp sin egen kunnskapsbase ved å fokusere på kunnskapstilegnelse, distribusjon av informasjon, tolkning av informasjon, og organisasjonens tidligere erfaringer.
  1. Ressursbasert teori – den mest dominerende teorien som ser på konkurransefortrinn i forhold til verdifulle ressurser. Eksempler er ressurser som er vanskelig å erstatte som patenter, merkenavn, omdømme og nøkkelpersoner.
  1. Realopsjonsteori – en måte å forholde seg til bedriftens utfordringer ved å analysere den relative verdien av andre alternativer. Formålet er å vedlikeholde fleksibilitet.

Hensikten er å opparbeide en kontinuerlig strøm av innovasjoner for utnytte bedriftens vekstpotensiale og konkurransedyktighet.

Kilde: STRATEGIC ENTREPRENEURSHIP, COLLABORATIVE INNOVATION, AND WEALTH CREATION – DAVID J. KETCHEN
 2007

Reklamer


Kategorier:diverse

1 svar

  1. I Artikkelen står det om hvordan Raytheon jobber, det viser også denne filmen: https://www.youtube.com/watch?v=qvbCgKpkEds&feature=youtu.be

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: