djambr collective – en entusiastisk gjeng fra Falun mot resten!

Tre unge menn fra Falun har leid seg et kjellerlokale i Oslo sentrum. Herfra har de ambisjoner om å både slå seg opp og utfordre musikkbransjen. Det er ambisiøst men vi må bare «gunne på» sier OIle Kronvall, en av de tre barndomskompisene bak djambr collective.

Gutta kjenner hverandre godt. Sebastian og Olle har til og med gått i samme barnehage. Nå går alle tre andre året på entreprenørskap og økonomi (entøk) ved  Handelshøyskolen BI.

-Vi er alle tre over gjennomsnittlig interessert i musikk men også i musikkindustrien. Vi tror på en stor endring av det bestående, både for musikere og de gamle aktørene i platebransjen. Dette vil vi være en del av, forteller Sebastian Smeberg.

Ideen til djambr collective går ut på å være et bedre alternativ for band og musikere som vil opp og fram. Vi er ikke et vanlig management eller bookingbyrå, men bistår våre artister med flere tjenester, markedsføring, koblinger og muligheter. Akkurat nå består stallen av ti artister mens de er i forhandlinger med to større etablerte band. Nettverket blant aktørene, scenene og musikerne i Oslo-regionen blir alt bedre for hver dag. Det blir god stemning når vi snakker om hva som er i ferd med å skje. –Vi ønsker å være ydmyke men samtidig utfordre. Kall oss gjerne «cocky» humres det fra gutta.

Olle, Sebastian og Filip utfyller hverandre med kunnskap, interesse og forskjellige egenskaper. De er unntaket snarere enn regelen som sier at venner sjelden får til en startup. –vi lever og ånder for dette. Skolearbeidet bidrar til at vi jobber godt sammen, men det er samtidig også fint at vi ikke har oversikt over hvor mye tid som har gått med til oppstarten av djambr collective. Dessuten merker vi at det skjer noe nå. Etterspørselen er større. Nå ringer folk til oss. Det er ikke bare vi som tar kontakt, forteller gutta. Målet er en ny standard for fordeling av musikerens inntekter. Det vil ta tid, men vi er på vei, lyder det klart og tydelig.

Arbeidet med djambr collective er variert. At gutta er kreative blir bevist på promofilmen til det svenske bandet Marigold. I forkant av deres første spillejobb i Norge, på John Dee, 19.mai har de laget dette promofilmen. Ideen var de glade svenskene i djamber’s.

marigold

Mer info om selve arrangementet: https://www.facebook.com/events/457722001085069/

Det er spennende å høre på alt det djambr-teamet har lært på reisen fra ide til nå, et etablert oppstartsselskap. Mye er læring mens de går, men noe er også sparring og innspill fra alle som har latt seg fascinere av disse unge karene, som prøver å omsette teori om det distributive i praksis! Vi skal følge med og heie på djambr collective.

djambr collective, work in progress. Filip Lindblom var ikke tilstede

djambr-hellen-keller

djambr collective 2016

Reklamer


Kategorier:co-working space, diverse

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: