Strategier som virker

Forretningsmuligheter kan passere før man kommer i gang, skriver Liv, Rebecca og Ask i denne artikkelen.

Bhide viser eksempler på du kan lykkes som entreprenør både ved grundig planlegging (forretningsplan) og ved å gripe muligheter uten å planlegge. Han mener selv en forretningsplan er mer for å ha noe å vise til investorer for å hente inn kapital til videreutviklingen. På bakgrunn av at planlegging og full fokus på research, kan muligheten ha passert innen man kommer så langt at man får utført ideen. En forretningsplan er mer for å gi et slags overblikk som viser at entreprenøren vet hva som skal til.

Han går også inn på det at du kan lykkes som entreprenør uten å ha en original idè. Entreprenører kan ikke stole på å bare finne opp nye produkter eller forutse en trend. De må utføre godt, spesielt hvis deres konsepter kan kopieres enkelt. For eksempel, hvis et produkt ikke kan patenteres eller holdes hemmelig, må entreprenøren forvalte de ressursene som trengs for å bygge et sterkt merkenavn.

Bhide legger frem noen forslag til hvordan man kan lykkes som en entreprenør: Som en entreprenør får man ofte mange ideer, og det er her viktig å sile ut de som har potensialet fra de mindre lovende ideer. For å utføre dette må entreprenøren klare å reflektere og ha dømmekraften på plass, for å ikke bli opphengt i feil ideer. Det er også viktig å være dedikert til den ideen du velger. Entreprenøren må vite hva han brenner for, sine verdier, og hva han har lyst til å gjøre. Det er ikke alltid en lett vei til suksess, og det krever derfor at gründeren har en lidenskap for den valgte virksomheten.

Bhide går også inn på at som en entreprenør må man være en slags superperson som klarer å bygge nettverk, relasjoner, tiltrekke seg investorer og hele tiden se på alle rundt seg som fremtidige kunder eller businessrelasjoner.

Han mener at entreprenøren hele tiden kan endre seg etter det som skjer på markedet og med evt teknologisk utvikling. Gjør at de hele tiden kan tilpasse seg etterspørselen av kundene, og ikke miste sin plass i markedet. De entreprenørene som er fast bestemt på hvilken retning de skal gå, og som ikke klarer å tilpasse seg markedet, vil ikke holde ut lenge. Det er viktig som entreprenør å ha selvinnsikt for å se og godta når man gjør en feil, for å kunne rette opp og forbedre seg.

Reklamer


Kategorier:diverse

2 svar

  1. Jeg vil gjerne dele en video som handler og dette 80/20 prinsippet jeg nevnte i klasserommet på torsdag. Det er noe man egentlig kan dra inn i en hver livskontekst, men som er spesielt relevant for entreprenører.

    En problemstilling som gjør seg gjeldende i en oppstart er hvordan i forvalte tiden man har til rådighet på en god måte. Det er vanskelig å vite hva man skal bruke tiden til når man ikke har et ferdig spikket oppsett av arbeidsoppgaver som leder til fremgang.

    Når jeg sier «fremgang» er det viktig å presisere hva egentlig fremgang er for noe. Fremgang er jo relativt til hva man ønsker å bevege seg mot. Så motivet for hvorfor man jobber i en risikofylt virksomhet blir essensielt for å kunne benytte seg av 80/20 eller pareto prinsippet som det også heter.

    En kul video som forklarer dette prinsippet:

  2. En problemstilling som kan være relevant til temaet planlegging, er hvorvidt det er fordelaktig å legge en strategisk plan for fremtiden. Spørsmålet her blir da om en plan kan dempe muligheten til å gripe/takle uventede muligheter og omstillinger. Tenker da spesielt på skape en kultur blant medarbeidere, hvor alle optimalt sett burde være oppmerksom på at omstillinger kan finne sted i oppstarten. Hvis medarbeiderne ikke er innstilt på dette, kan jeg se for meg at en brå omstilling kan bli mer utfordrende å takle. Kanskje det derfor er mest optimalt å «ikke planlegge i det hele tatt»?…

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: