Verdiskaping i ulike virksomheter

Vi må forstå hvordan ulike virksomheter skaper verdi for kunden. Mia, Christoffer og Kristin forklarer nærmere:

I denne artikkelen introduserer Stabell og Fjeldstad Porters modell om verdikjeden i tillegg til to analyser; verdiverkstedet og verdinettverket. En analyse av bedriftens verdiskaping som konkurransefortrinn kan da foretas på tre ulike måter, avhengig av type bedrift: verdikjede (value chain), verdiverksted (value shop) og verdinettverk (value network). Ved å analysere 24 bedrifter fra ulike bransjer i en periode på 4 år konkluderte Stabell og Fjeldstad at Porters analyse av bedriftens verdikjede som konkurransefortrinn ikke passer like godt til servicebedrifter og andre bedrifter som den typiske industribedriften.

Verdikjede

Verdikjeden (Vaule Chain) er en modell som er beregnet på bedrifter som skaper produkter og tjenester til kunder med profitt som mål. En verdikjede er et sett av aktiviteter som sammen leverer et verdifullt produkt eller tjeneste for markedet. Modellen ble først beskrevet av Michael Porter i 1985.

Modellen består av primæraktiviteter, støtteaktiviteter, underordnede aktiviteter og eksterne og interne koblinger. Primæraktivitetene tar direkte del i verdiskapingen, og deles inn i fem overordnede aktiviteter: inngående logistikk, prosessering, utgående logistikk, markedsføring og salg, og service. Støtteaktivitetene har som formål å støtte opp om primæraktivitetene og deles inn i fire aktiviteter: innkjøp, HRM, teknologisk utvikling og infrastruktur. Eksterne koblinger som outsourcing og vertikal integrasjon, og interne koblinger som optimalisering og koordinering av aktivitetene innad i verdikjeden er viktig for bedriftens effektivitet.

Verdiverksted

Verdiverksted (Value Shop) blir definert som firmaer som er avhengige av intensiv teknologi som handler om å løse en kunde eller klients problem. Dette gjelder firmaer innen medisin, lov, arkitektur og prosjektering, altså bestående av eksperter og spesialister. De viktigste aktivitetene i ”the value shop” er oftest satt opp på en unik måte for hver yrke; (1) Definere problemet, (2) Problem-løsning, (3) Valg, (4) Gjennomføring og (5) Kontroll og evaluering.

Problemer kan sies å være forskjeller mellom en allerede eksisterende tilstand og en ønsket tilstand. Et eksempel på dette er prosessen som blir utført fra pasienten besøker allmennlegen, til henvisningen til hjerte-spesialisten, til en behandlingsplan med overvåkning blir satt opp. Noen av de viktigste særpregene presentert; sterk asymmetrisk informasjon mellom firma og klient, håndtering av unike saker, og sykliske, gjentakende og avbrytbare aktiviteter. Konkurransefortrinn følger av det faktum at kundene er primært ute etter relativt sikre løsninger på sine problemer, og ikke for tjenester som har lave priser som sin viktigste egenskap.

Verdinettverket

Verdinettverk (Value Network) blir definert som firmaer som er avhengige av meglende teknologi. Dette omhandler hvordan virksomheter, slik som telekommunikasjonsbedrifter, finansinstitusjoner og organisatorer av nettsamfunn legger til rette for at sine kunder kan samhandle med hverandre og dermed skape verdi for virksomheten. Noen av de 7 konkurransefortrinnene er; linker, læring, vertikal omfang og horisontal omfang.

I verdinettverket er hovedaktivitetene; (1) Markedsføring og kontraktstyring, (2) Tjenesteytelse og (3) Infrastrukturdrift. Under første aktivitet blir potensielle kunder kartlagt og man forsøker å få disse til å bruke nettverket så omdømmet blir bedre og flere vil søke seg til nettverket. Når kundene er tilknyttet nettverket blir neste å styre kontraktene mellom kunde og selskap. Under andre aktivitet fokuserer selskapet på det å etablere, vedlikeholde, avslutte kundeforhold og fakturering av de verdier som kundene mottar. Siste aktivitet tar for seg hvordan den fysiske infrastrukturen fungerer og i verdinettverket er service et hovedelement i selskapet. Hovedfokusene er på kundeforhold, og aktiviteter som er å anse som tradisjonelle slik som i et produksjonsselskap er nedjustert.

Stabell og Fjeldstad (1998) ”Configuring Value for Competitive Advantage: On Chains, Shops and Networks”

Reklamer


Kategorier:diverse

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: