Hva er en forretningsmodell?

Hva er egentlig en forretningsmodell og hvorfor er det så mye usikkerhet rundt begrepet? Dette spørsmålet tas opp i artikkelen «Clarifying Business Models: Origins, Present, and Future of the Concept» (Osterwalder et al. 2005).

Av Ole Petter, Hans og Martin.

En årsak til forvirringen kan være at ulike forfattere har en tendens til å bruke begrepet «forretningsmodeller» til å forklare forskjellige ting. En spørreundersøkelse i artikkelen understreker dette poenget. Her ble 62 ulike bedrifter spurt om å definere begrepet “forretningsmodell”. Tilbake fikk de 54 ulike svar. Et annet sentralt poeng er begrepets unge alder. Faktisk er det ikke lenger siden enn 1950-tallet, at begrepet først ble brukt i en akademisk tekst.

Men hva er det artikkelen legger i at forfattere bruker begrepet forskjellig? Et eksempel er de som tenker stort når de bruker begrepet forretningsmodeller, som når de skriver om storbedriften under den andre industrielle revolusjon. Andre tenker mindre, som på en gruppe med bedrifter med felles kjennetegn. Til slutt har vi de som refererer til en bestemt bedrifts forretningslogikk når de bruker ordet «forretningsmodell». Videre kan vi forsøke, en gang for alle, å definere ordet forretningsmodell:

“en forretningsmodell er et verktøy, bestående av et sett objekter, begreper og relasjoner, med formål om å uttrykke forretningslogikken til et bestemt firma”.

Vi fokuserer her altså på et bestemt firma og ikke flere. Videre sier verktøyet noe om hva bedriften gjør for å skape verdi for deres kunder, hvordan dette gjøres og hvordan bedriften kommuniserer denne verdien. I tillegg viser verktøyet hvilke partnere som muliggjør dette og ikke minst hva modellen gjør for å skape inntekter.

Så hva kan vi bruke forretningsmodeller til? I utgangspunkter bruker vi modellen til å forstå og analysere bedriften, samt for å kunne dele den på en enkel måte. Den kan også brukes som en slags oversikt over bedriftsstrukturen for eventuelle samarbeidspartnere og kunder. Til slutt kan en bruke forretningsmodeller til å patentere forretningslogikken sin. Oppsummert kan modellen brukes til å fange, visualisere, forstå, dele og kommunisere logikken til en bedrift.

Reklamer


Kategorier:diverse

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: