Hvordan oppstår nye forretningsmodeller?

Av: Peder, Torjus og Hans

Hvordan oppstår nye forfetningsmodeller, og hvorfor slutter enkelte tidligere gode modeller å fungere? Dette prøver professor ved Columbia business school Rita Gunther McGrath å gi oss et svar på. Forretningsmodell er blitt et sentralt begrep innenfor entreprenørskap. Kort fortalt er det planen bedriften har for å nå sine strategiske mål og å bli profitabel.

Eksperimentering

McGrath argumenterer for at forretningsmodell konseptet har gitt bedrifter en ny måte å evaluere muligheter i markedet. Spesielt i svært dynamiske markeder som forandrer seg raskt. Mens den tradisjonelle strategien var å analysere markedet fra utsiden, krever det oppdagelsesdrevne perspektivet at du må ut i markedet å eksperimentere. Antakelser om markedet må testes og kunnskap må oppdages gjennom denne prosessen.  Fordelen med denne strategien er at investeringen  er  lav fram til det er samlet bevis for at modellen fungerer.

Ingen forretningsmodeller skapes i et vakuum. Ofte oppstår nye modeller når forutsetninger i markedet forandrer seg. Det kan være opphevelse av en lov, eller en ny teknologi, eller til og med forandringer i sosiale normer, som den økende populariteten til produkter som markedsfører seg som ”grønne”. Når forutsetningene forandrer seg åpner det for muligheter, men hva som ender opp som vinnende løsninger er umulig å vite på forhånd, og ikke alltid intuitivt.

Vinnende løsninger

McGrath argumenterer for at det er umulig å på forhånd vite hvilken forretningsmodell som er den beste. Et eksempel hun bruker er annonse baserte internettjenester. Dette er kanskje en forretningsmodell vi tar for gitt i dag, men den var i sin tid revolusjonerende. De fleste tidlige internettsøkemotorene hadde en modell der du betalte for individuelle søk. I 1995 prøvde selskapet Infoseek seg på en abonnement tjeneste der du betalte 9.95 USD i måneden for å bruke deres tjeneste. Det var først senere at blant andre YAHOO prøvde den reklamebaserte modellen vi kjenner i dag, som har gjort Google så enorm. Å finne fram til denne modellen var bare mulig gjennom eksperimentering.

Finansielle verktøy

Finansielle verktøy i oppdagelsen av nye forretningsmuligheter. I det vi legger i det begrepet mener vi at det finner i hovedsak to forskjellige modeller, eller måter og investere for en utvidende bedrift. Den første, som også er den vanligste, er den vi kaller for ”Black hole” investment strategies. I denne modellen er det vanlig å forvente en negativ cash flow i et kort perspektiv, for så og bli lovet en høy fortjeneste i det lange løp.

Den andre, utradisjonelle måten og gå frem på er på engelsk kalt, “Options oriented investment strategies”. Forskjellen her ligger I at du istedenfor å satse alle pengene i et prosjekt, så fordeler du risikoen og også investeringen ut I flere mindre prosjekter som resulterer I en betydelig mindre risiko for tap, men som også vil gi et stort utbytte over tid.

Original artikkel: Business Models,: A discovery driven approach, McGrath, 2009

Reklamer


Kategorier:diverse

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: