Forretningsmodeller er til for å testes

Hva skal man egentlig med en forretningsmodell? Teece (2010) forklarer dette i detalj i artikkelen «Business Models, Business Strategy and Innovation».

Av Kristine, Amaia og Mercy

Det er litt spesielt at det ikke finnes noe rom i økonomisk teori for forretningsmodellering. I økonomisk teori, selger man det som blir produsert, punktum. Dette er jo kun en karikatur av virkeligheten gründerne møter. Og enten man har tenkt på det eller ei, bruker enhver virksomhet en forretningsmodell.

En forretningsmodell er hypotesene som gründerne bygger bedriften på, og hypoteser er til for å bli testet. Disse hypotesene handler om hva kunden trenger, og hvordan man best kan løse dette (skape verdi for kunden), få betalt for det og tjene penger med alt dette.

Forretningsmodellering er en kunst, og en forretningsmodell som i utgangspunktet virker smart og effektiv kan likevel være enkel å kopiere. Så hva er kriteriene for å vurdere hva som er en god forretningsmodell?:

  • Den tilbyr et verdiforslag som er attraktiv for kunden.
  • Den oppnår fordelaktige kostnadsstrukturer
  • Den begrenser risiko
  • Verdiskapningen ligger hos virksomheten som genererer produktet eller tjenesten

Å sørge for at forretningsmodellen er levedyktig er en kontinuerlig prosess. Entreprenørene må designe modellen, teste, implementere og så finpusse levedyktige arkitekturer for inntekter og kostnader, i en sirkulær prosess.

Man må derfor systematisk dekonstruere hele forretningsmodellen og evaluere hvert element i bedriften, i forhold til de andre elementene i modellen og i forhold til markedet. Er det noe som bør endres eller erstattes?

Den riktige forretningsmodellen er svært sjeldent helt åpenbar fra begynnelsen av. Det er gründerne/ledelsen som lærer fort og omstiller seg, som har størst sannsynlighet for å lykkes.

Markedsundersøkelser er sjeldent nok når det er snakk om nye trender eller behov som kunden ennå ikke har identifisert. Det er gründernes jobb å forstå kundenes behov før de gjør det selv, potensialet i teknologien, og på denne måten strukturere go-to-market strategien. Her er noen viktige spørsmål for å utfordre våre forretningsmodeller:

  • Hvordan skaper produktet vårt verdi?
  • Hva er det kunden virkelig setter pris på her, problemet vi egentlig løser?
  • Hvor stort er markedet? Finnes det allerede noen alternativer i markedet?
  • Hvor moden er industrien? Finnes det en «dominant design» allerede?
  • Har vi vurdert om det er ønskelig med vertikal eller horisontal integrasjon?
  • Hva koster det å levere tjenesten? Vil disse endres om vi oppnår et større salgsvolum?
  • Kan vi holde etterliknere i sjakk?

I oppstartsfasen vil det alltid være stor usikkerhet rundt alle disse spørsmålene, og selv utprøvde forretningsmodellen vil trenge å bli oppdatert etter hvert, kanskje til og med forkastet. Å finne den riktige forretningsmodellen kan ta lang tid, og særlig for pionerer vil det være mye gjetting. Teeces råd er klar: vær åpen, vær fleksibel, eksperimenter med produktet og forretningsmodellen så du kan lære og gjøre dem bedre.

Advertisements


Kategorier:diverse

1 svar

  1. Ulempen med å teste ut og eksprimentere mye er at det er svært tidkrevende noe som kan føre til det som Liv, Ask og Rebecca tok opp i sin artikkel om det at man kan miste muligheten man hadde når man først kom opp med ideen. Konkurrenter kan finne veien inn på markedet, eller saken som var i media mister søkelyset og dermed også interessen fra kundenes side. Likevel kan testing og fornying føre til en bedre start på salget. Testing og eksprimentering kan også gjennomføres når produktet allerede er lansert og ute på markedet for å se hvordan markedet reagerer på endringer. Som det er blitt snakket om i forelesningene er det flere selskaper som stadig faller utenfor fordi de ikke er villige eller har muligheten til å oppgradere seg, men vil for mye testing og eksprimentering føre til fokus på feil sted? For eksempel, vil fokus på å utvikle produktet føre til mindre fokus på salg og markedsføring?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: