Vekst = suksess?

Av Henrik, Anders og Vinjard

Growth as evidence of firm success: myth or reality? (Kiviluoto, 2013).

Helt siden Birch i 1987 kom med konseptet «High growth firm» eller gasellebedrift har dette begrepet hatt en fast plass på den politiske agendaen, i pressen og ikke minst i entreprenøriell forskning. Tradisjonelt sett blir salgsvekst sett på som den faktoren som avgjør om et firma blir sett på som suksessfullt. Nyere forskning motsetter seg dette kraftig.  Denne artikkelen tar for seg en rekke undersøkelser som prøver å ta fatt i en del av mytene i entreprenørskap.

Artikkelen utfordrer antagelsen om at salgsvekst er den beste måten å måle en bedrifts suksess på. Den gjør dette ved å svare på to spørsmål:

  • Hvordan kan vi sammenlikne salgsvekst med andre mål på ytelse og er dette avhengig av bedriftens alder eller industri?
  • Og ser bedriftens interessehavere på vekst som et mål på suksess?

Det kommer frem at vekst er noe politikerne ønsker seg, venture kapitalistene verdsetter og entreprenørene jager. Til tross for dette er det få entreprenører som har vekst som et mål i seg selv, de er gjerne drevet av noe annet. Noe som bringer oss over på hvordan vi da skal måle en bedrifts suksess, når det viser seg at økning i salg ikke nødvendigvis er den beste måten å måle suksess på. Her kommer det altså frem at hva de forskjellige interessehaverne anser som suksess er veldig forskjellig.

Det er gjort to ulike undersøkelser som forsøker å svare på de to spørsmålene ovenfor.
Det første bygger på Shepherd og Wiklund (2009) forskning som utforsker kvantitativ analyse av forholdet mellom salgsvekst og 14 andre prestasjonsvariabler. Analysen er utført på et utvalg av 1039 Finske høyteknologiske bedrifter grunnlagt mellom 1995 og 2003. Den andre undersøkelsen gjort av Leitch, Hill og Harrison ser på kvalitative resultater om interessentenes oppfatning av vekst, lønnsomhet, ytelse og suksess.

Resultatene fra både kvantitative og kvalitative studiene gir liten støtte for at salgsvekst er en god nok indikasjon for å si noe om bedriften er suksessfull eller ikke.

Reklamer


Kategorier:diverse

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: