Identifisere og håndtere kriser!

ENT3503, av: Sebastian Ødegården, Eivind Arnesen og Magnus Friisk

Kriser oppstår i både store og små bedrifter. Artikkelen «Managing the crisis you tried to prevent» av Augustine gir eksempler på hvordan kriser oppstår og hvordan man skal håndtere dem.

Artikkelen sier også noe om kjente personer som William Shakespear (ikke bare en poet og dramatiker, men også en utmerket forretningsperson). Norman tar for seg seks steg for krisehåndteringer:

  1. Unngå krisen

Artikkelen til Augustine starter med forebygging slik at kriser ikke oppstår. Han sier det er lurt å lage en liste over alt som kan tiltrekke seg problemer for virksomheten, vurder konsekvensene og beregne kostnadene for forebygging. Med dette mener han at vi kan minimere risikoen for krisen. Det er ikke en spennende ting å gjøre, noe som igjen forklarer at så få forretningsfolk utfører den. Ledelsen prioriterer ofte ned denne løsningen fordi de lever i en tro at det ikke vil skje i deres bedrift og har kontroll over situasjonen. Man må skjønne hvor og hvordan problemer kan oppstå så man kan sette inn tiltak der det trengs er en viktig faktor.

  1. Håndtere krisen

Det andre steget i Artikkelen til Augustine er å lage en plan for hvordan håndtere krisen når forebygging ikke hjelper. Ledelsen i bedriften nedprioriterer ofte dette steget, fordi de har for mye som skjer i bedriften. Vi har tatt med et eksempel om dette: Noah begynte å bygge arken før det startet å regne.

Videre må man gjenkjenne/erkjenne krisen. Dette kan ofte være den mest utfordrende fasen. Ofte stemmer ikke oppfatningen av krisen med realiteten, eller så vil man ikke innse av man er i en krise.

Augustine går inn at vi må lage planer for å håndtere krisen: handlingsplan, kommunikasjonsplan, brannplan osv.

Eksempel: I dag har flyselskapene et kriseteam, på standby og en detaljert beredskapsplaner.

  1. Gjenkjenne krisen

Dette steget er ofte det vanskligste. Dette trinnet handler om at man må akseptere at krisen er reel. Det gjelder å arbeide målrettet for at krisen ikke utvikler seg, men heller blir bearbeidet før den utvikler seg mer. Hvis man lukter en underlig gass, så er det sannsynlig karbondioksid” det betyr at hvis man mistenker en krise, så ta det alvorlig.

  1. Avgrense krisen

Problemet med dette steget er at man ikke er sikre på noen ting. Man har for mye eller for lite informasjon, og denne kan ikke siles ut. Troverdighet er også viktig. James Lukazewski sa ”Si noe. Hvis du ikke er forberedt på å snakke, så vil reporterne finne noen som er.”

  1. Løse krisen

I dette steget er det essensielt at man beveger seg i samme fart som problemet for å klare å løse krisen. Hvis det oppstår et problem, må man reagere raskt og løse det i samme graden av hva som forårsaker problemet.

  1. Profitere fra krisen

Dette siste steget, som også er avgjørende, handler om hvordan bedrifter kan komme best mulig ut av en krise. Til slutt kaller alle problemet sitt for erfaring.

Kort oppsummert. Det gjelder å holde bedriften sin unna kriser, men hvis du havner i en, aksepter det, kontroller den, og fokuser lengre fram i tid. Augustine sin egen erfaring med kriser kan oppsummeres i 7 ord, ”Tell the truth and tell it fast”.

Møt opp til timen for faglig påfyll!

Reklamer


Kategorier:diverse

2 svar

  1. Det er interessant å høre hvor få det faktisk er som prioriterer å planlegge kriser når det kan være avgjørende for om bedriften overlever eller ikke, og når bedriften kan komme bedre ut av kriser hvis de identifiserer mulige kriser og lager en handlingsplan.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: