Disruptiv innovasjon i helse

 

Skrevet av Madelen og Cecilie.

Disruptiv innovasjon er noe nyskapende som forstyrrer det eksisterende markedet ved å gjøre et produkt for eksempel billigere, mer praktisk og enklere. Ved et slikt tilfelle vil dette gjøre den eksisterende forretningsmodellen irrelevant.

Helsesektoren forblir dyr og utilgjengelig for mange, og USA har en alt annet enn bærekraftig vekstrate på medisinske utgifter. Hvordan går man vekk fra fokuset på å få råd til helsetjenester, men heller ser på hvordan man kan gjøre helsesektoren rimeligere og mer effektiv? Det som viser seg å være problemet er at nye disruptive teknologier er innenfor rekkevidde, men at man ikke klarer knytte den nye teknologien sammen med forretningsmodeller. Ifølge Jason og Clayton er det mangel på innovasjon for forretningsmodeller.

Generelt kan forretningsmodeller kategoriseres inn i tre typer:

  1. ”solution shops”: En slik modell er satt sammen for å løse ustrukturerte problemer, hvor bedrifter ansetter eksperter og leverer verdi gjennom de anbefalte løsningene de har. Konsulentfirmaer, reklamebyråer og utviklingsorganisasjoner er eksempler på bransjer med slike modeller.
  2. ”verdiskapningsprosesser”: Dette er modeller for de som gjør om ressurser til en større utgangsverdi. Forretningsmodellen er satt opp til å gjøre dette på repeterende måter. Restauranter, retailing og bilproduksjon er eksempler på bransjer her.
  3. ”tilrettelagt brukernettverk”: Dette er en modell der de samme personene kjøper, selger, leverer og mottar ting til og fra hverandre. Her leverer selskapene verdi og tjener penger ved effektiv drift av nettverket og transaksjonen. Telekommunikasjonsselskaper og auksjoner på E-buy er eksempler her.

Det å finne den rette businessmodellen for helsevesenet har vist seg å ikke være så enkelt. Den dominerende modellene for generelle sykehus og legepraksis er ”solution shops”, det viser seg at det er mer potensial i de to andre modelltypene, og type nr. 3 forblir underutviklet og undervurdert. Omsorg for flere kroniske sykdommer sees som enklere løst med et nettverk der man kan dele erfaringer og kunnskap.

Modelltype nr. 2 viser seg også og ha noen kostnadseffektive og mer praktiske løsninger, der de har en sykepleier som gjennomfører en regelbasert diagnosetest for å bekrefte en diagnose for å så skrive en resesept. Dette kan gi  60% lavere kostnader enn sykehuskostnader. Minute Clinic har gjort om modellen sin til en mer verdiskapende prosess.

Det kommer også visse utfordringer til nye forretningsmodeller i helsevesenet, der en disruptiv innovasjon krever at det er et marked for forbrukere. Det er heller ikke bare å putte inn nye komponenter og forvente at det skal fungere. Helsevesenet består nemlig av svært gjensidig avhengige forretningsmodeller.

Det ser ut som at noen nye modeller er på gang med noen forbedringer, men er det noe helsegründere må fokusere og bruke energien sin på, så er det å sette sammen de teknologiske hjelpemidlene med disruptive forretningsmodeller.

Kilde: Jason Hwang og Clayton M. Christensen: Disruptive Innovation In Health Care Delivery: A Framework For Business-Model Innovation.

Reklamer


Kategorier:diverse

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: