Arbeidsmiljø og læring i små oppstarsvirksomheter

Gjesteblogginnlegg av Nichlas, Heidi og Martina

Artikkelen “The influence of the work environment on Entrepreneurial learning of small business owners” skrevet av Thomas Lans, Harm Biemans, Jos Verstegen og Martin Mulder alle ved LEI/Wageningen University, the Netherlands.

Artikkelen handler om en undersøkelse av 25 mindre bedrifter som holder til i Nederland. Dette var småbedrifter som er spesialisert på drivhus som i Nederland er en innovativ og suksessfull sektor.  I artikkelen undersøker de hvordan man utvikler seg og formes som entreprenør i mindre bedrifter og det er et stort fokus på hvordan arbeidsmiljøet og kommunikasjon internt i bedriften er og hvordan dette påvirker den entreprønerielle læringen.

I artikkelen skriver de om fire faktorer som er helt avgjørende for den entreprenørielle læringsprosessen. Disse fire er:

  • Støtte og veiledning som er delt inn i to underkategorier som er intern og ekstern støtte. Internstøtte kan være alt fra kritiske kolleger som tenker mye av det samme, til forretningspartnere som har finansielle interesse i selskapet.
    Med eksternstøtte er det mennesker utenfor selskapet som ikke har noe egeninteresse i selskapet men heller tar betalt for sine tjenester. Det er snakk om rådgiver, coacher, spesialister etc.
  • Ekstern samhandling dreier seg om hvordan man forholder seg til kjøpmenn, kunder, selgere og eksperter. Dette er personer og selskaper man ikke kommer seg utenom om man skal ut i markedet som en entreprenør. Ved personlig kontakt med disse vil det påvirke læring i form av erfaring for entreprenøren ettersom man ikke alltid kan forutse hvordan markedet vil respondere.
  • Intern kommunikasjon dreier seg først og fremst om hvordan selskapet kommuniserer internt. Dette deles inn i formell og uformell intern kommunikasjon. Med formell intern kommunikasjon dreier det som om kommunikasjon i form av møter og direkte kommunikasjons linjer, mens uformell er mer i retningen av spørsmål og feedback på arbeidet. Det er helt avgjørende for bedriften og de ansatte at de har en god intern kommunikasjon for å kunne forbedre og fornye seg til enhver tid.
  • Oppgaveegenskaper, hvem er mest kvalifisert til å utføre oppgaven og hvem bør utføre den. I en bedrift må det alltid være muligheter for at man gir de ansatte nye utfordringer for at de skal kunne utvikle seg. Det er utrolig vanskelig å lære noe nytt om man ikke får muligheten til å prøve det i praksis. Ved å gi utfordrerne og nye arbeidsoppgaver vil det på sikt være noe både individet og bedriften drar nytte av.

I perioden undersøkelsen ble gjort, har de prøvd å bidra til teorier om at læring innenfor mindre firmaer kan være mer effektivt ved å introdusere et perspektiv av et realistisk arbeidsmiljø tilnærmet det en entreprenør vil ha.

Etter deres mening har forskningen rundt dette med å være en entreprenør skapt komplikasjoner for byråer som er engasjert i entreprenørskapsutdanning.

Entreprenøren er ikke bare skaperen av et selskap, men også skaperen for sitt eget læringsmiljø.

Med et sterkt fokus på forretningsplaner, administrative ferdigheter, kreativitet osv., bør entreprenørskapsutdanning oppmuntre studenter til å legge til en større innsats til å praktisere entreprenørskap, i stedet for å bare lære det fra en bok.

Dessuten, viser observasjonene av disse studiene at mye av læringsprosessen innen entreprenørskap tar sted i uforutsette jobbsammenhenger. Dette burde være en vekker for utdanningsinstituttene og inspirere dem til å designe nye læringsmiljøer med mye interaksjon fremfor bare teori.

 

Reklamer


Kategorier:diverse

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: