Entreprenøren som informasjonsmegler

ENT 3503 våren 2017: Entrepreneurship and the theory of the firm – Marc Casson

Anna Knudsen, Adrian Albrektsen og Lars-Håkon Slette

Det finnes like mange definisjoner på en entreprenør som det finnes myter. Mange vil definere den typiske entreprenøren som:

  • En selvstendig næringsdrivende – lage sin egen jobb og være sin egen sjef.
  • En som har en idé som kan settes ut i marked.
  • En som er ‘typisk’ Marc Zuckerberg – drop-out uten erfaring med suksesshistorie.
  • En som har startet en bedrift, ikke en som jobber i bedriften.
  • ikke-eksisterende i store bedrifter.

La oss se på de ulike definisjonene:

  • En selvstendig næringsdrivende kan også være en rørlegger eller en snekker som skaper sin egen arbeidsplass, men disse kan ikke defineres som en entreprenør – dette blir derfor ikke en definisjon
  • En person som har en Idé er ikke en entreprenør, da en idé ikke er verdt noen ting uten noen som kan sette det i verk. En entreprenør må derfor både ha idèen OG kunne sette det i verk.
  • De fleste entreprenører er ikke drop-outs, men personer med mange års erfaring FØR de blir en entreprenør, og er ofte en god del eldre enn drop-outs.
  • Entreprenøren kan også være en person som jobber i bedriften, det er egenskapene til personen som sier om en er entreprenør eller ikke, og ikke om en har gründet et selskap. En typisk entreprenør kan også være en CEO av et selskap.
  • Store bedrifter har også godt bruk for entreprenører, via sine ansatte ved å utvikle entreprenørielle ferdigheter.

En entreprenør er altså definert som et individ med spesifikke egenskaper og holdninger. En entreprenør har beslutningsevne, sitter på privilegert informasjon, har ofte en annen risikooppfatning enn andre, samt har en optimistisk holdning.

Forskjellen på en entreprenør og en dyktig entreprenør er evnen til å sette seg i sentrum av informasjonsflyten og bruke relevant informasjon til å skape arbitrasje. Denne prosessen skjer ofte ved at entreprenøren er i stand til å vurdere risiko annerledes enn hva andre kan. Teorien om entreprenørskap sier at entreprenøren bruker sin privilegerte informasjon til å skape nye markeder, i motsetning til de fleste andre teorier som går ut fra at et marked allerede eksisterer. Der mange har tilgang på den samme informasjonen, er entreprenøren den som er mest risikovillig på bakgrunn av at han er mer optimistisk ovenfor den informasjonen som er tilgjengelig. Hvis informasjonen viser seg å være korrekt og relevant vil entreprenøren ha fordel fremfor andre med en mer pessimistisk holdning til informasjonen. Dyktig entreprenørskap vil være bærekraftig fordi det vil gi fortjeneste som kan finansiere nye prosjekter, mens udyktig entreprenørskap ikke vil være bærekraftig.

Et godt eksempel på en entreprenør som satt på informasjon som gjorde at han vurderte risiko annerledes enn nettverket rundt, er entreprenøren bak LinkedIn. Når skaperen av Linkedin pitchet ideen sin til folk i sitt nettverk, fikk han veldig mange tilbakemeldinger på at ideen var god og verdien var stor, først når nettverket var etablert. Problemet var at ingen trodde man kunne skape nettverket uten at verdien fra det allerede eksisterte. Altså et høna og egget problem. Det gründeren av Linkedin visste var at det eksisterer nok mennesker som synes konseptet er interessant nok til at de ville opprette bruker uten et allerede eksisterende og verdifullt nettverk på tjenesten.

I forelesningen 9/2, vil vi gå mer i dybden.

Reklamer


Kategorier:diverse

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: