Er salgsvekst et godt mål for suksess?

Artikkelen er skrevet av finske Niklas Kiviluoto, ”Growth as evidence of firm success: Myth or reality?” (2013). Sammenfatning av Brage Eriksen, Martin Hodt, Espen Hinch i kurset ENT 3501

Hensikten med denne artikkelen er å utforske om salgsvekst er et bevis for firmaet suksess. For å finne ut dette ble det brukt kvantitative og kvalitative metoder.
Undersøkelsene ble utført i Finland. Det ble brukt analyse av regnskapstall til 1039 IT bedrifter og personlig oppfatninger til 23 sentrale næringslivpersoner (Gründere, politikere, offentlige investorer og venture kapitalister). Disse ble spurt om vekst, lønnsomhet, ytelse og suksess. Den mest brukte målingen for suksess er relativ salgsvekst, men er dette egentlig en indikator på om bedriften er suksessfull?

Det blir i artikkelen referert til tidligere artikler om vekst. Eksempler på dette er en artikkel av Fitzmons 2009. Han kan fortelle oss at istedenfor vekst er lønnsomhet den beste indikasjonen på fremtidig suksess. Det nevnes at salgsvekst er et bevis på suksess, men at det ligger til grunn en sunn/positiv samhandling mellom inntekter og utgifter når selskapet vokser. Shane (2009) kan fortelle oss at start-up selskapene ikke bare genere arbeidsplasser til sammfunnet (1987 – Birch), men at de også kan være destruktive for arbeidsmarkedet. Et eksempel på dette er Über som kommer inn og truer mange arbeidsplasser innenfor taxinæringen.

Mange topplister som skrives internasjonalt om 500 mest suksessfulle selskaper, kan kritiseres for at de ene og alene måler suksess på salgsvekst og arbeidsplasser.

Kvantitativ spørreundersøkelse:
For å se hva som skapte suksess og verdi for en bedrift fokuserer de på 1039 stk. IT bedrifter i Finland. Her oppdaget de noe interessant.

1. Det var svært lav korrelasjon mellom salgsvekst og de andre vekstmålene.
2. Svært få av selskapene har enorm veskt som drar opp gj.sn. veksten.
3. Negativ korrelasjon mellom salgsvekst og eierandeler.
Kvalitativ spørreundersøkelse:
23 personer innenfor næringslivet ble intervjuet og spurt om 4 ulike spørsmål hvor de fikk ytre sine meninger fra erfaring de har hatt tidligere. Rollene deres innenfor næringslivet er forskjellig, og det viste seg at de hadde ulikt syn. Altså har en politiker andre faktorer for å måle suksess enn entreprenøren.

Spørsmålene var:
1. Hvordan de foretrekker og måle vekst?
2. Hvordan de foretrekker og måle lønnsomhet?
3. Hva de legger i god ytelse.
4. Hvordan de ser på vekst som indikasjon av bedriftens suksess.

Resultatene til den kvantitative og kvalitative undersøkelsen gir liten støtte til salgsvekst som hovedbevis for suksess.

Den kvalitative undersøkelsen viser at man må se på det helhetlige av vekst, lønnsomhet, ytelse og suksess. De forskjellige områdene kan ha en forbindelse med hverandre, eller ikke. Hva bedriftens formål er, er egentlig hovedspørsmålet. For en Venture kapitalist kan det være omsetning og overskudd som er fokuset, mens for politikeren er det å skape arbeidsplasser.

Reklamer


Kategorier:diverse

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: