Arriving at the high growth firm

Forskningsartikkelen er skrevet av Frédéric Delmar, Per Davidsson og William B. Gartner (2003). Sammendrag av Helene Bøhn Stagre og Henrik Holth i kurset ENT 3501 våren 2017.

Målet med forskningen er å vise frem til en stor variasjon av ideer, målinger og empirisk fakta om hvordan bedrifter kan vokse. I artikkelen kommer det frem bevis rettet mot hvordan bedrifter kan oppnå vekst på en rekke forskjellige måter, og vekstmønsteret over tid kan være forskjellig i alle vekstbedrifter. Forskningens løp er fra 1987 til 1996 og dataen forskerne har hentet inn, består av vekst i salg, vekstmønster, ulikheter mellom organisk og anskaffet.

Bedriftene som deltok måtte oppfylle følgende kriterier: a) bedriften var i den private sektoren, b) var kommersielt aktiv i Sverige og c) hadde minst 20 ansatte.

Alt i alt var det 11 748 bedrifter som oppfylte kravene til forskningen.
Ulike type vekstselskaper
Delmar, Davidsson og Gartner har kommet frem til syv kategorier av forskjellige type vekstselskaper.

“Super absolute growers”
• Representerte 13,5% av selskapene. Hadde en imponerende vekst både når det kommer til ansettelse(total og organisk) og i salg.

“Steady sales growers”
• Representerte 12,8% av selskapene. En meget sterk vekst i absolutte salg, men negativ utvikling i form av ansettelse. Denne kategorien består av de større selskapene som deltok i forskningen.

“Acquisition growers”
• Representerte 12,8% av selskapene. Utviklingen i denne kategorien er veldig lik kategori en(Super absolute growers), men unntak når det kommer til utvikling i organisk ansettelse. Dette er fordi at økningen av ansatte var i forbindelse med oppkjøp av andre selskaper.

“Super Relative growers”
• Representerte 16,3% av selskapene som deltok i forskningen. Disse selskapene, sett sammen med kategori fremstår sterkest som “high growth firms” Denne kategorien hadde den største gjennomsnittlige veksten innenfor de fleste kategorier og størst andel med “høyvekst” år.

“Erratic one shot growers”
• Representerte 16,7% av alle bedriftene som var med i forskningen. Disse bedriftene kjennetegnes ved negativ utvikling i absolutt salg og sysselsetting, men ble fortsatt regnet som et High Growth Firms grunnet hvordan målingen av High Growth Firms ble gjennomført. Typisk for sånne bedrifter er et år med sterk positiv vekst, med en påfølgende år med lik negativ vekst.

“Employment growers
• Representerte 16% av alle bedriftene som var med i forskningen. Disse bedriftene kjennetegnes ved mer vekst i sysselsetting enn i salg. Dette skyldes gjerne outsourcing fra store aktører. De tar over flere operasjoner, men med et stor prispress.

“Steady over-all growers”
• Representerte 14,8% av alle bedriftene som var med i forskningen. Disse bedriftene kjennetegnes ved sterk vekst i både salg og sysselsetting, men en lavere %-andel i utvikling. Disse bedriftene er relativt like som ”Super absolute growers”, men den største forskjellen her er at disse mye svakere utvikling.
Begrensninger og Svakheter ved forskningen
Det er noen svakheter ved denne forskningen, som Davidson, Delmar og Gartner indirekte og direkte ikke tok hensyn til. Salgsdata var kun tilgjengelig for halvparten av selskapene. De fokuserte på veksthistorien for selskapene som overlevde gjennom hele prosessen, og ikke alle selskapene som har eksistert gjennom forskningen. Selv forskningen kan forklare ulike tilnærminger etablerte bedrifter kan ha til høy vekst, kan de ikke spesifisere en spesiell prosess av vekst som kan ha ført til at noen selskaper har mislykkes på veien. Med tanke på at de kun hadde med selskaper som hadde 20 ansatte eller fler når perioden var over, kan det argumenteres om selskapene kan betegnes som high growth firms i det hele tatt.
Konklusjon
Forskerne har kommet frem til at Et High Growth Firm er et heterogent fenomen som kan oppnå vekst på flere ulike måter. Denne forskningsartikkelen er relativt tungt skrevet, mye unødvendig informasjon som repeteres flere ganger enn nødvendig. Mange aspekter og vinklingene til forskerne er overkomplisert og på mange områder virker det som de har tatt en unødvendig omvei for å komme til det endelig målet med forskningen. Når det er sagt, skal det sies at det er et veldig spennende tema. Det å se at det er flere måter bedrifter kan oppnå vekst og suksess på, er like aktuelt om du er en akademiker som ønsker å forske videre på området eller en ung gründer med vekstambisjoner.

Reklamer


Kategorier:diverse

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: