Exit, hvorfor og hvordan!

Sammenfatning av “Entrepreneurial exit as a critical component of the entrepreneurial process: Theoretical development” av Dawn R. DeTienne (2010) i faget ENT 3501, skrevet av Nicolas Benkheira, Arnt Grilstad og Martin Levin.

Artikkelen handler hovedsakelig om exit prosessen innen entreprenørskap. Læren om hvorfor det skjer og hvordan det foregår. DeTienne tar for seg hvordan entreprenører ofte ikke planlegger en exit strategi på forhånd i bedriftens forskjellige faser. Bare 45 % av de 500 privateide, raskt voksende bedriftene i USA hadde en exit strategi i tankene i 2005. Dette kan ha sine røtter i at tidligere forskning på entreprenørskap sier at den entreprenørielle prosessen er ferdig når et nytt venture er startet. DeTienne tar også for seg at hun ønsker å utvikle perspektivet om at den entreprenørielle prosessen er mer enn bare starten av et nytt venture, og at det ikke avsluttes med starten av et nytt, men heller med en entreprenøriell exit.

Entreprenører går ofte gjennom denne prosessen flere ganger iløpet av deres entreprenørielle karriere, men fremdeles vet forskere veldig lite om exit fasen. Tidligere forskning på dette feltet har hovedsakelig vært rettet mot store børsnoterte firmaer. Dette gjør at det er et gap mellom forskningen og litteraturen som forsker på hvordan entreprenører for privateide virksomheter planlegger sin exit, hvordan de tar sine avgjørelser for dette, og hvilke alternativer de har.

I denne artikkelen hevder DeTienne at han ønsker å få “exit” som en del av pensum for entreprenørskap. Det å ta en exit kan ha mange forskjellige grunner, fordeler og ulemper i løpet av bedriftens levetid. Det har blitt lagt mye fokus på exit spesielt i startfasen, da det ofte forekommer da. Kort oppsummert menes det at det hovedsakelig finnes tre faktorer som kan føre til exit i startfasen: 1. Alternativ, at et annet bedre prosjekt dukker opp. Enten i form av oppstart eller jobbtilbud. 2. For mye konkurranse/for lite behov. 3. Normativ, at venner og familie ikke syntes prosjektet er bra, eller at det forventes at individet skal jobbe med noe annet.

DeTienne deler entreprenørskapsprosessen opp i forskjellige stadier, som kan sammenlignes med menneskers oppveksts prosess. De kalles som følgende:

Unnfangelsen og svangerskapsfasen: Prosjektet er kun en ide under planlegging.

Barndomsfasen: Prosjektet er fortsatt under grunnleggende utvikling.

Oppvekstfasen: Prosjektet får et gjennombrudd. Økt salg og bedre organisering.

Modenhetsfasen: Prosjektet er mer stabilt, økt sikkerhet og lavere risiko for å gå konkurs.

 

 

Reklamer


Kategorier:diverse

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: