Entrepreneurial Success and Failure

Sammenfatning av “Entrepreneurial Success and Failure: Confidence and Fallible Judgement” av Robin M. Hogarth, Natalia Karelaia (2011). Skrevet av Stian Daysh og Nicolay Solberg

I bunn og grunn går artikkelen ut på hvorfor det er for mange entreprenører som i et marked der det ikke er plass til alle. De presenterer to mulige årsaker til dette, (1) for stor selvsikkerhet hos entreprenøren, og (2) dårlig beslutnings evne, på grunn av personlige årsaker og/eller dårlig informasjon om markedet.

Excess entry
Det er blitt estimert at 75% av alle nye bedrifter overlever ikke lenger enn fem år og i løpet av de første fire årene har 50% nedleggelse. Av disse er igjen to tredjedeler mislykket ved nedleggelsen. Årsakene til dette har blitt tilskrevet faktorer innen økonomi og psykologi. Det er blitt diskutert tidligere om entreprenører ofte har et for stort jag etter de store summene og lar seg påvirke av dette.

Potensielle entreprenører lager beslutninger om å starte en bedrifter basert på tanken om at akkurat de skal lykkes, noe som det viser seg at det ikke stemmer overens med tanke på det faktiske utfallet.

Over- and Underconfidence
Store deler av denne artikkelen går ut på å forstå hvordan utfallene ved “excess entry” skjer og mye av dette kan relateres til det å være for selvsikker i sine tanker under oppstarten som ødelegger beslutningsevnen for riktige avgjørelser underveis.

Studier tyder på at overdreven selvsikkerhet er veldig høy blant personer som selv velger entreprenøriell aktivitet. For eksempel fant Cooper et al. (2008) ut at 81% av 2994 utvalgte entreprenører mente at mulighetene for suksess var på minst 70% og en tredjedel var sikre på at de ville bli suksessfulle entreprenører.

Det ble gjort en lignende studie om andre folk og når de ble spurt om det samme var prosenten nede på 39% og var disse var to tredjedeler sikre på at de skulle bli suksessfulle.

I en estimering fase kan folk være over og under “selvsikre” i perioden de har oppstart, men etterhvert får man en annen oppfatning utover i løpet og man må revurdere estimeringene først antatt.

Fallible judgement:
En annen grunn til “excess entry” kan være at det kan være veldig begrenset med informasjon tilgjengelig om et marked. Feil eller dårlig informasjon beskrevet som “støy” kan også være en grunn til at det forekommer excess entry, fordi uansett hvor god vurdering av seg selv og markedet en entreprenør gjør før han eventuelt går inn i et marked (uansett om entreprenøren har høy eller lav selvtillit) så kan lite tilgjengelig informasjon eller “støy” føre til at entreprenøren gjør en dårlig beslutning.

Hvilken modell brukes?
For å illustrere hvordan dårlige beslutninger og høy eller lav selvtillit påvirker “excess entry” presenterer forfatterne i artikkelen en enkel modell som er lagd på grunnlag av tidligere forklaringer og relatert litteratur  av flere studier for å finne ut hvordan entreprenørene oppfører seg.

Målsettingen for denne modellen er (1) å forstå hvordan dårlige beslutninger kan lede til “excess entry” (2) å analysere relasjonen mellom feil i entreprenørens beslutninger og observert mengde av for høy selvtillit i ulike grupper som, aktive entreprenører, vinnere, tapere og tapte muligheter.

Resultater
Modellen kommer frem til at det uansett vil forekomme “excess entry” på grunn av “støy” i den tilgjengelige informasjonen til entreprenøren som kan påvirke vurderingen om en skal gå inn i et marked eller ikke. Derfor er det vanskelig å bevise eller motbevise at for høy selvtillitt er grunnen til “excess entry” fenomenet.

Forskningen som er blitt gjort og satt inn i modellen viser også at det forekommer høyest selvtillit hos taperne i markedet. Noe av grunnen til dette kan være at de som er usikker på sitt eget arbeid ofte rådfører seg med andre før de tar en eventuell beslutning, mens de som har for mye selvtillit har en tendens til å stole for mye på egen dømmekraft og derfor ikke gjør en grundig nok vurdering før det tas beslutninger.

Helt til slutt viser resultatene at selvtilliten hos aktive entreprenører er spesielt høy når påliteligheten av subjektive vurderinger er lav, for eksempel etter teknologiske- og produkt endringer.

Vårt syn på artikkelen
Modellen som er brukt er en forenkling av realiteten og har derfor noen begrensninger i seg. Først ble det bruk (engangs- entreprenører) som gikk inn i et marked, men det hadde også vært interessant å se beslutninger tatt av erfarne entreprenører.

For det andre så har det blitt antatt at alle potensielle entreprenører har tatt beslutninger om å gå inn i et marked på likt.  I realiteten hadde dette skjedd ved ulike tider og på grunn av endringer i markedet og endringer i tilgjengelig informasjon kan dette påvirke beslutningene til potensielle entreprenører i stor grad. Hvis vi tar for oss et dagsaktuelt tema som eiendomsbransjen hvor timing er en viktig faktor, så er dette et eksempel på et marked hvor denne modellen svikter.

For det tredje, i denne forenklet modellen om entreprenørskap som en beslutning om å gå inn i et marked eller ikke, så blir det antatt at kapasiteten på markedet er gitt. I virkeligheten er det ofte at entreprenøren ikke vet dette.

 

 

Advertisements


Kategorier:diverse

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: