Cracking the Code of Change

En artikkel fra 2000 av Michel Beer og Nitin Nohria som bloggpost i kurset ENT 3502 høsten 2017, skrevet av Eirin Kirkaune, Christina Ek og Lillian Rasmussen

Artikkelen tar for seg to ulike endringsteorier E og O som organisasjoner kan benytte seg av for å lykkes når de skal gjennom omstillings- og endringsprosesser.

Ikke siden den industrielle revolusjonen har innsatsen bedrifter gjør for å håndtere endringer vært større. De fleste bedrifter har innsett at de enten må omstilles eller legges ned. Det er få bedrifter som klarer å håndtere situasjonen så godt som de skulle ønske – hele 70% av forsøkene feiler. Derfor er det viktig at ledelsen i bedriftene forstår prosessen som kreves for å lykkes med endringer, slik at de kan ”knekke koden”.

Selv om endringsprosesser er unike for hver bedrift, har Beer og Nohria kommet frem til to teorier på endring som kan sees på som et rammeverk for alle bedrifter – teori E og teori O.

Teori E er endring basert på de økonomiske faktorene i bedriften. Dette beskrives i artikkelen som den harde endringsteorien, og er den metoden som skaper alle overskriftene. Denne endringsmetoden går ovenfra og ned, og aksjonærenes verdier er den eneste legitime målingen for bedriftens suksess. Anvendelse av denne teorien innebærer vanligvis stor grad av bruk av økonomiske insentiver, drastiske oppsigelser, nedbemanning og restrukturering.

Teori O er endringer basert det organisatoriske i bedriften, der det legges vekt på å bygge organisasjonen nedenfra og opp. Det handler om å få de ansatte følelsesmessig forpliktet til å forbedre selskapets resultater. Det er stort fokus på menneskelige ressurser. Det er fokus på tilbakemeldinger, oppfølging og utvikling, og de som benytter seg av teori O mener at dette vil gi økonomisk gevinst i det lange løp.

Det er få selskaper som benytter seg av kun en av teoriene. Det ideelle er å bruke en blanding av begge, og flertallet av selskapene som forfatterne har studert i forbindelse med artikkelen gjør nettopp dette.

Til slutt legger vi ved en oversikt over de 6 faktorene:

e-o-beer-nohria

Advertisements


Kategorier:diverse

4 svar

  1. these days most of the php install has short tags enabled by default in php.ini. Personally I feel it easy to work with short tags. So it went that way.

  2. As soon as I orillnaigy commented I clicked the -Notify me when new feedback are added- checkbox and now each time a remark is added I get 4 emails with the similar comment. Is there any means you may take away me from that service? Thanks!

  3. Enig, Synne! Føler definitivt at «omstilling» er et av de mest brukte ordene i taler både i politikk, næringsliv og i media om dagen. Spørsmålet er vel kanskje hvor bevisst bedriftene er på å gjennomføre reell endring og omstilling, og om det ikke bare forblir et fint ord i taler og en grunn til å lage ny logo og visuell profil.

  4. Veldig interessant artikkel. Har selv lest «Cracking the code of change» og syns det var spennende å se på Teori E og Teori O for å lese mine egne arbeidsgivere på en bedre måte. Når man får presentert så relevant fakta som dette, blir plutselig akademiske artikler litt mer man kan relatere seg til.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: