Hvordan utarbeider entreprenører strategier som fungerer?

Blogginnlegg gruppe 11 ENT3503 Christoffer Thunholm Kihlstrøm og Josefine Blix. Basert på artikkelen «How entrepreneurs craft strategies that work» skrevet av Amar Bhide, 1994.

I artikkelen skrevet av Amar Bhide (1994) drøfter han hvorvidt nøye planlegging og analysering kan virke hemmende for entreprenører. Faktum er at muligheter kan være kortvarige, og at for mye tid brukt på analyse og planlegging kan medføre at man går glipp av en sjanse.100 av bedriftene som har vært i raskest vekst i USA, ifølge 1989 inc. «500» listen ble undersøkt gjennom intervju – konklusjonen ble blant annet av kun 28% av disse fulgte en fult planlagt forretningsplan, mens 41% hadde ingen forretningsplan i det hele tatt.

Videre trekker Bhide fram tre generelle retningslinjer enhver entreprenør burde vurdere;
1. Skape overblikk over nye muligheter for å videre luke ut lite lovende ideer

2. Analyser ideer effektivt og sparsomt. Fokuser på noen få viktige tema

3. Integrer og kombiner handling og analyse. Ikke vent på alle svarene og vær forberedt på å endre retning.

Ved å skape overblikk over nye muligheter trekkes det frem fokus på en kombinasjon mellom en god ide og evnen til å gjennomføre den. En god ide er verdiløs om en ikke har en unik måte å gjennomføre på. Dette er på grunn av konkurranse blant annet fra etterlikninger og substitutter. Bhide argumenterer også for hvordan dømmekraft og refleksjon kan være mer relevant enn innhenting av ny data ved utvikling av nye ideer.I forhold til analyse av ideer handler det i grove trekk om evnen entreprenøren har til å prioritere hva som er nødvendig å analysere og hva som ikke er det. Effektivitet og sparsomhet blir viktige nøkkelordAvslutningsvis tar Bhide for seg viktigheten av å integrere handling og analyse. Entreprenøren som skal gjennomføre en helt ny ide har langt færre hensyn å ta enn de som skal innføre nye ideer innad bedrifter. Det vil dermed ofte bli vanskelig å skille mellom handling og analyse for en entreprenør, og denne strategien vil tilby mange fordeler.

Reklamer


Kategorier:ENT3503

2 svar

  1. Jeg syntes dette er en veldig vanskelig problemstilling. For som det nevnes kan det være skummelt med for mye analysering. For ikke bare kan det være at man bruker for lang tid, og at muligheten ikke vil være der lenger. Det kan også være fare for å overanalysere, og til og med drepe ideen ved å identifisere for mange problemer. Men på den andre siden er det viktig å analysere, da det er skummelt med såkalte «blind risks».

  2. Jeg er veldig enig i det denne artikkelen påpeker. Det er veldig viktig at man analyserer ideen gjennom et forretningsmessig perspektiv før man griper muligheten. En god ide er nødvendigvis ikke en god forretningsside. På den andre siden lever vi i en verden med ekstremt høy hastighet på utvikling av teknologi og stadig endring i trender. Det må dermed også være viktig å ikke bruke all tiden på å analysere, men de viktigste analysene må være gjort, f.eks hvilken verdi man skaper med produktet/tjeneste og det økonomisk perspektivet rundt det.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: