Hva er en forretningsmodell?

Blogginnlegg fra gruppe 13, ENT3503: Elisabeth Steine, Sophie Tjøm og Andreas From. Innlegget er basert på artikkelen ”«Clarifying Business Models: Origins, Present, and Future of the Concept» (Osterwalder et al. 2005).

Begrepet forretningsmodell er et relativt nytt begrep, og ble ikke brukt før 1957. Tanken bak forretningsmodellen er å danne en forståelse på hvordan bedriften driver business. At det selv den dag i dag er mye forvirring og uenighet rundt begrepet, kommer sannsynlig av at det er usikkerhet om hvilken rolle det faktisk har i en bedrift.

I en undersøkelse hentet fra artikkelen blir 60 selskaper spurt om hva en forretningsmodell var. Der fikk de 54 forskjellige svar tilbake. Dette viser til at det er forvirring rundt begrepet forretningsmodell fordi forfattere tar utgangspunkt i forskjellige deler av forretningen. I artikkelen har de kommet frem til følgende definisjon;

“En forretningsmodell er et verktøy, bestående av et sett objekter, begreper og relasjoner, med formål om å uttrykke forretningslogikken til et bestemt firma”

Misforståelsene rundt forretningsmodellen kan skyldes at man ser på strategi og forretningsmodell som samme sak. Siden forretningsmodellen blir tolket som en slags strategi for bedriften.

Forretningsmodellen er et verktøy som skal hjelpe ledelsen til å fange, forstå, kommunisere, designe, analysere og endre forretningslogikken til et firma. Samt kartlegge potensialet, utvikling og komme frem til hva som vil skape verdi for selskapet.

Forfatterne av artikkelen påpeker også viktigheten av god kommunikasjon. En forretningsmodell bidrar med kommunikasjon i form av å spre kunnskap, slik at de involverte parter har samme oppfatning og forståelse, og snakker “det samme språket”. Forretningsmodellen er en felles forståelse av hvilke retning bedriften ønsker å bevege seg over tid. Dette betyr at modellen ikke kan ikke sies å være helt fast, ettersom det stadig vekk vil være endringer og tilpasninger som må gjøres underveis.

Reklamer


Kategorier:ENT3503

2 svar

  1. Misforståelsen rundt dette begrepet kan nok komme at mange tar i bruk dette begrepet uten å ha noen forståelse for begrepet og blander det med andre begreper som ligner. Folk bruker begrepene forretningsmodeller, forretningsplaner og betalingsmodeller om hverandre som det var samme sak.

    Forretningsmodeller vil jeg foreslå handler i stor grad om verdien selskapet skaper. Hvis man tar i bruk «Canvas Business Model» som er et verktøy for å fremstille forretningsmodellen så får den man frem hvordan bedriften skaper økonomisk verdi. Hvis forretningsmodellen ikke skaper noen form for verdi for noen mister selskapet sin verdi og potensial.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: