Krisehåndtering, Norman Augstine (1995)

Blogginnlegg ENT3503, av Aleksander Solberg og Espen Vedal

I artikkelen, Managing crises, skrevet av Norman R. Augustine tar han oss med
på sin reise fylt med ulike kriser, hvor han nevner mange han selv har opplevd.
Målet med denne artikkelen er at man skal kunne komme styrket ut av en
krise, hvor han legger til grunn at det alltid finnes en årsak og en løsning på
krisen. Norman har satt opp seks ulike punkter hvor man lærer alt fra hvordan
man skal forhindre en krise, til å gå profitterende ut av en krise.

Fase 1: Unngå krisen
Den første fasen handler forebygging, hvor det handler om å være proaktiv.
Han snakker blant annet om at det er mange ledere som sier at kriser er noe
som ikke kan unngås, men at det bare er noe som kommer.
Et annet punkt er at ledelsen hele tiden må være «på». En misforståelse eller
en ugjerning gjort av en ansatt kan ødelegge for hele bedriften. En bedrift kan
ikke dele hvilken som helst informasjon og må være diskre.

Fase 2: Forberede seg på å takle en krise
I dag er ledere alt for opptatte av resultater fremfor å legge en plan ved en
eventuell krise. Alle bedrifter bør ha en plan, som for eksempel en
rømningsplan etc. I følge tall i artikkelen var det 50% av bedriftene som ikke
hadde noen plan, imens hele 97% svarte at de var sikre på at de ville svare bra
ved en krise. Alle bedrifter trenger en plan, og alle trenger og øve på disse i
forkant, fordi når selve krisen oppstår er det for sent.

Fase 3: Kjenne til krisen
Fase 3 er kjent som den mest utfordrende fasen. Bedrifter er nødt til å kunne
erkjenne krisen man står ovenfor, og ikke skyve det til siden. Bedrifter
fokuserer ofte på de positive sidene i selskapet, og ignorerer/ikke oppfatter de
store utfordringene man kan støte på. Norman R. Augustine sitt tips er
«ydmykhet». Istedenfor å glorifisere eget produkt skal man kunne tenke kritisk,
og være åpen for innspill og forbedring.

Fase 4: Håndtering av krisen
Fase 4 handler om måten man velger å behandle krisen på når den først
oppstår. «Hva gjør man nå?». Augustine velger å dele krise håndteringen opp i
to punkter. Det første punktet handler om den umiddelbare håndteringen,
altså måten krisen blir mottatt av ledelsen. Eksempel på dette er kan være
beskjedene som blir gitt etter en eksplosjon i et bygg, skal man forlate bygget,
eller bli stående?

Fase 2 handler også om måten man velger å vinkle krisen til presse og
pårørende. Her er det helt avgjørende at ledelsen er samkjørte. Tydelige
beskjeder som kan berolige mottaker. Ledelsen bør være enige om hva som
skal bli sagt, og hvem som skal formidle budskapet.
Norman legger vekt på fire sentrale punkter for å løse kriser:
1. Sette sammen et egnet team for å løse krisen.
2. Bedriften bør ha en utvalgt til å snakke med pressen, dette for å
forhindre uttalelser som ikke stemmer overens.
3. Viktig å informere kunder, samarbeidspartnere, ansatte og etc. Dette for
å unngå usikkerhet og spekulasjoner.
4. Man er nødt til å ha ulike personer i «krise-teamet», dette for å kunne
stille spørsmål til prosessen. En viktig deltaker kan være den kritiske,
man er tjent med å ha noen som kan stille de vanskelige spørsmålene.

Fase 5: Løse krisen
Under denne fasen skriver Augustine om hvordan man skal løse en krise.
Sentralt ved dette punktet er at man bør komme seg fortest mulig ut av krisen,
for å få det minst mulig smertefritt. En slik situasjon resulterer i at det må tas
mange tøffe og vanskelige valg i ledelsen.
Et eksempel på dette er matprodusenten, Food Lion. Disse ble anklaget for å ha
dårlig kjøtt i et TV-program, som første til aksjene til bedriften sank drastisk.
Dermed satt de i gang ulike tiltak, som for eksempel omvisning i lokalet og ulike
rabatter. Disse raske tiltakene først til at aksjens verdi senere steg, og Food
Lion fikk tilbake kundene og omdømme.

Fase 6: Profittering fra krisen
Det siste punktet handler i hovedsak om hvordan man ikke bare skal kunne
komme styrket ut av en krise, men øke bedriftens profitt. Når en bransje
opplever nedgang eller kriser åpner dette for innovasjon og nytenkning. «Hva
skal til for å snu nedgangen?» Dette setter tankeprosessen i gang, og åpner for
inkrementelle og radikale innovasjoner. Klarer man å omstille seg i slike kriser
vil man kunne bygge et konkurransefortrinn ovenfor de andre bedriftene.
Kilde: Augustine, N. (1995) – ”Managing the crisis you tried to prevent”,
Harvard Business Review.

Reklamer


Kategorier:ENT3503

1 svar

  1. Spennende tema. Å unngå en krise er jo noe alle ønsker, men få vet hvordan man skal klare. Jeg tror det viktigste man kan gjøre for å unngå en krise er å aldri gi seg. Mange entreprenører «slakker av» idet målet er nådd. Problemet da blir at man slutter å utvikle seg, man følger ikke like bra med på endringer og utfordringer i markedet eller innad i bedriften. Dette fører videre til at man ikke ser krisene før de plutselig oppstår. Det er derfor viktig å huske på at selv om man har nådd målet sitt må man jobbe videre, like hardt som tidligere. Gjennom å følge stegene dere har oppgitt ovenfor vil man være på riktig vei.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: